Bilene på E6 forsvinner inn i berga før de når stasjonsbyen, og vi ser ikke mer til dem før de har kjørt over fire kilometer. Du kommer ut av tunnelen uten å ha sett så mye som snurten av sentrum, verken det gamle med Domussenteret eller det mange år nye senteret ved Prestteigen. Det er som et lite eventyr.

Slik kan den nye tunnelen gjennom Mannfjellet bli. Foto: Nye Veier

Vi som er så gamle at vi husker den forrige veiomlegginga på Støren, da E6 ikke lenger skulle gå over den smale Håggåbrua og fortsette forbi Norsk Kylling, hotellet, jernbanestasjonen og handlegata med Domussenteret, vi husker at det smertet, for et tradisjonsrikt handelssenter som Støren. Gjennomfartstrafikk er en pest og en plage på mange vis, men det er stort sett bra for omsetningen. Og nå var den borte.

Bedre blir det ikke når det gror opp et nytt handlesenter som konkurrerer med det gamle, ved den nye veien. Slik vi ser så mange andre plasser i Norges land. Prestteigen, ble et eksempel. Med laksesenter og turistinformasjon, bensinstasjon og Størens bageri og alskens herligheter, ikke minst en kjempestor parkeringsplass. Så ideelt som det kan bli, og ved to elver, Gaula og Sokna.

Et kjapt blikk på det lille kartet Nye Veier har tegnet, og du ser tydelig at med den nye tunnelen gjennom Mannfjellet vil trafikken ikke lenger ta turen gjennom Håggåtunnelen og langs Gaula. Støren sentrum kommer fortsatt til å ligge ved elva, men i ei bakevje, for å si det litt brutalt. Alt dette skal ikke skje riktig enda, ifølge Nye Veier, men kanskje før 2030. Det er noen år som kommer godt med, hvis Støren ønsker å forberede seg på det som kommer, og gjøre det beste ut av det.