E6-strekninga Tiller i Trondheim og Jaktøyen i Melhus er en del av Miljøpakken, og det er blitt politisk bråk rundt finansieringa av denne strekninga. Statens vegvesen har fått beskjed om å spare penger, og nå foreligger planer om ei mye enklere kryssløsning på Klett enn Senterpartiet liker.

- Tomme løfter

Debatten startet med at Linda C. Hofstad Helleland (H) på Vegforum Trøndelag tok opp finansieringa av E6-strekninga og statens innsats, og så uttalte ordfører Tore O. Sandvik seg og mente Høyre gir tomme løfter.

Nettinnlegget

Dette fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til å ta Hofstad Helleland som er leder for Stortingets samferdselskomite, i forsvar. Det gjorde han i et nettinnlegg han sendte Trønderbladet.

"For ordens skyld: Fylkesordføreren er dessverre upresis i nok en samferdselssak. Regjeringen har gjennom bompengereformen foreslått at statlige bidrag til veiprosjekt skal økes. Der har Linda rett, Sandvik feil. Dessverre kjempet Arbeiderpartiet imot økte statlige bidrag, så det er nok derfor Sandvik roter.

Når det gjelder miljøsaken, så kom Linda Helleland med et prisverdig innspill og en idé til hvordan utfordringene med utbyggingen av E6 i Miljøpakken kan håndteres. I våre partier bruker vi å sette pris på ideer og nytenkning, selv om ikke alle ideer til slutt gjennomføres. Jeg har foreløpig konkludert med at E6 bør håndteres innenfor Miljøpakken. Det viktigste er uansett at vi finner gode løsninger til hvordan veiprosjektene bygges. Og dagens flertall, med Linda Helleland har sikret raskere fremdrift i en rekke veiprosjekt, enn det AP presterte i regjering"

Nytt innlegg

Deretter hamret fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) løs på statsråden og Høyre i et nettinnlegg.

"Nei, Solvik-Olsen, jeg er ikke upresis. Høyres leder i Transportkomiteen er landets nest mektigste samferdselspolitiker og styrer Stortingsflertalelt. Når hun forteller til Trønderbladet, Adresseavisen og et samlet Vegforum Trøndelag at Staten skal ta over finansieringsansvaret for E6 sør og Sluppen bru i Miljøpakken, med byggestart denne høsten og neste år, så er ikke det å tenke høyt i den posisjonen hun finner seg. Det er direkte oppsiktsvekkene at hun ikke har forkankring hos egen regjering for lovnaden, som faktisk må kvitteres ut om en måned i Statsbudsjettet pga tidspunktet for byggestart.At lederen av Transportkomiteen i tillegg lover at staten skal ta kostnaden for nødvendige påkjøringsrampen, samt fikse kulverten under E6 uten ekstra kostnader for Miljøpakken eller forsinkelser av prosjektene, kunne du heller ikke bekrefte i ditt skriftlige svar, men vi er svært takknemlige om dere gjør det. Dette er Statens veger.Intet av det lederen av Stortingets Transportkomite lovte dreier seg om bompengereformen, ei heller det svaret du skriftlig ga. Men det kan være verdt å ta opp statens bidrag når du først nevner det:På din vakt ligger Statens bidrag allerede 50 millioner etter i finansieringen av E6 sør i Miljøpakken. I inneværende års budsjett bevilget dere 50 millioner kroner mindre enn det som ligger i handlingsplanen. Regningen sender du til bilistene, men med de lovnadene som nå kommer - gleder jeg meg til Statsbudsjettet, for det må jo bety at etterslepet tettes igjen, samt at dere følger Handlingsplanen videre, samt overoppfyller NTP på strekningen i så sterk grad at bompengeandelen kan reduseres"

Fylkesordførerkandidat Torhild Aarbergsbotten (H) engasjerte seg også i debatten, og via en e-post til Trønderbladet.

I dag torsdag kom Karin Bjørkhaug (KrF) som er leder for fylkeskommunens samferdselskomite, på banen om E6.