Samferdselsminster Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier nei til å gi mer statlig finansiering til ny E6 mellom Trondheim og Melhus, mens lederen i samferdselskomiteen, Linda C. Hofstad Helleland (H) har lovt at staten skal bidra med mer til den nye E6-strekninga.

Avslaget fra samferdselsministeren mener fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) vitner om tomme løfter fra Hofstad Helleland.

Sandvik kommenterer dette i forbindelse med at Torhild Aarbergsbotten (H) i tirsdagens fylkesutvalgsmøte tok opp Hofstad Hellelands lovnad om statlig overtakelse av hele finansieringsansvaret for E6 mellom Trondheim og Melhus.

Avvisninga av lovnaden Hofstad Helleland kom med på blant annet Vegforum Trøndelag, kom samferdselsministeren med i et svar til stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap) fra Sør-Trøndelag.

- På bakgrunn av lovnadene, sendte stortingsrepresentant Karianne Tung fra Sør-Trøndelag et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. I svaret sier Solvik-Olsen at «Det er ikke lagt opp til endringer i framdrift eller finansieringsopplegg for dette prosjektet», og «Jeg legger til grunn at Miljøpakke Trondheim skal gjennomføres som forutsatt», opplyser Sandvik.

Sandvik synes det er oppsiktsvekkende at representanter i slike sentrale roller kommer med tomme løfter uten forankring i egen regjering.

- Dagens regjering avviser dermed lovnaden om å ta over hele finansieringsansvaret for E6 Sør og Sluppen bru, og fylkesordføreren vil advare mot flere politiske krumspring uten forankring, som kan true framdriften i prosjektene. Både ordføreren i Trondheim og fylkesordføreren har ved flere anledninger bedt staten ta et større finansieringsansvar for sine vegprosjekter i Miljøpakken, da det i hovedsak er disse prosjektene som har blitt dyrere, forklarer Sandvik.

Skrev nettinnlegg

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sendt Trønderbladet et nettinnlegg der han gir sin kommentar til utspillet fra fylkesordføreren, og Solvik-Olsen mener at fylkesordføreren roter.

- Fylkesordføreren er dessverre upresis i nok en samferdselssak. Regjeringen har gjennom bompengereformen foreslått at statlige bidrag til veiprosjekt skal økes. Der har Linda rett, Sandvik feil. Dessverre kjempet Arbeiderparteit imot økte statlige bidrag, så det er nok derfor Sandvik roter, skriver Solvik-Olsen blant annet i nettinnlegget.