Under næringskonferansen i Melhus på onsdag, la utbyggingssjef Lars Bjørgård fra Nye Veier en skisse for hvordan Nye Veier ser for seg strekninga Melhus sentrum-Kvål. I skissen framgår det at Nye Veier planlegger å lage det Bjørgård kalte en midlertidig påkobling.

Gjennomgangstrafikken

– Vi ser på om dette kan bli en varig løsning som blir avkjøring for dem som kommer sørfra. Da slipper en trafikken gjennom Kvål sentrum, sa Bjørgård.

Nye Veier er blitt tildelt utvidelsen av E6 Melhus, og har besluttet å inkludere Kvål sentrum i denne strekningen. Årsaken er ifølge Bjørgård, å få bygd det nye krysset på Hofstad som skal løse utfordringen med manglende E6-ramper samt å få redusert køproblemene.

Periodevis er det saktegående kø fra Søberg til forbi Kvål sentrum, og Nye Veier frykter at køproblemene blir enda verre når strekningen E6 Trondheim-Melhus står ferdig neste år.

E6 Melhus skal utvides fra to til fire felt, og Nye Veier ser for seg at dagens trase følges framfor å bygge en helt ny E6. Med i byggeprosjektet er nytt tunnelløp i Hofstadtunnelen og et nytt kryss ved Hofstad næringspark.

– Det er litt utfordrende grunnforhold, og det er behov for flere arkeologiske undersøkelser, sa Bjørgård.

Neste år?

Strekningen er på omtrent sju kilometer, og kan bli den første Nye Veier realiserer av den tildelte porteføljen i sørdelen av Trøndelag. Bjørgård opplyste at Nye Veier har som mål at spadestikket tas neste sommer. Imidlertid må flere hindre passeres før byggearbeidet ny E6 kan tas i bruk sommeren 2020.

– Framdrifta krever at vi klarer å redusere kostnadene i alle Nye Veiers prosjekter med 20 prosent i snitt. Vegutbyggingsavtalen tar vi sikte på blir vedtatt i april, og at Stortinget gjør bompengevedtaket før ferien. Reguleringsplanen tar vi sikte på er vedtatt av Melhus kommunestyre enten i juni eller august. Deretter skal strekningen fortsatt være prioritert internt. Nye Veier er i gang med neste prioriteringsliste, opplyste Bjørgård.

Prioritering skjer to ganger i Nye Veier, og strekningen Melhus-Ulsberg har klatret litt oppover på lista etter at Lerkrysset og andre bebudede innsparinger, er bakt inn. Strekningen er fortsatt ikke i den gruppa som har fått byggesignal internt i Nye Veier.

– Vi har fjernet tre milliarder kroner, og vi finner ikke nye tre milliarder kroner. Da blir det ikke flere kryss igjen, sa Bjørgård.

Skissa viser slik Nye Veier ser for seg at ny E6 mellom Kvål og Melhus sentrum vil bli.
Utbyggingssjef Lars Bjørgård fra Nye Veier opplyste at Melhus kommune skal få forslag til reguleringsplan for E6 Kvål-Melhus i mars.