– Folk har helt andre krav til hytta i dag enn før. En rykker tilbake til 1982 og forventer at folk skal legge i vei i nikkers til hytta og har en joikaboks i sekken. Vi politikere kan ikke bestemme hvor ofte hyttefamilier vil flykte fra kjas, mas og oppvaskmaskin for å kunne bruke tid på familien, mener Maria Langland Nyutstumo (Sp).

Verken Langland Nyutstumo eller partikollega Ketil Reitan (Sp) har snøscooter. Men de er sterkt engasjert i spørsmålet om hvor mange turer hytteeiere skal få kjøre bagasje og passasjer med snøscooter.

Vil ha ny avstemning

– Da retningslinjene for antall snøscooterturer var oppe til behandling i komiteen, stemte Senterpartiet imot at det skal være et tak for antall snøscooterturer til hytta. Vi ønsket å videreføre ordning som var i forrige periode. Da vi skjønte at vi ikke ville få flertall, foreslo vi et tak på 15 turer og ble nedstemt, sier Langland Nyutstumo.

For å få en ny behandling av saken, bebuder Senterpartiet at partiet vil reise en interpellasjon i utvalgsmøtet 22. mars. Partiet mener at flere komitémedlemmer har signalisert at de ikke hadde satt seg godt nok inn i det nye forslaget, og viser til at Melhuslista og Lundamo Arbeidersamfunn har sagt at de ønsker å fjerne taket på 10 snøscooterturer.

– Vi foreslår at hytteforeningene får komme med en orientering, og vi mener at det burde ha vært en høring i forkant, sier Langland Nyutstumo.

Om kontroller

Til det samme møtet kommer Statens naturoppsyn for å orientere om oppsynsarbeidet. Som tidligere omtalt har Statens naturoppsyn hatt flere kontroller ved Håen og i Flåmarka, og det har resultert i anmeldelser og gebyrer.

– Hytteeierne blir straffet for at noen kjører ulovlig. Vi som bor i utkanten har et klart bilde av hvem som kjører ulovlig. Alarmen går med en gang Statens naturoppsyn svinger inn på E6. Det blir helt feil å fotfølge hytteeierne, mener Langland Nyutstumo og Ketil Reitan legger til at hytteeierne må utøve selvjustis.

De sier at de tar sterk avstand fra ulovlig kjøring, og Langland Nyutstumo understreker at lover og regler må følges.

Mange steder er det mye spor etter snøscooterkjøring som her på Hølonda. Heller ikke innsjøer blir spart.