Kronikk skrevet av Even Nordgård

Jeg har vært hytteeier i dette området i snart 15 år og har et forholdsvis godt bilde at hvordan aktiviteten i denne sammenhengen faktisk er. Jeg har også innehatt løyve fra Melhus kommune for leiekjøring de siste 4 år.

Å være hytteeier i dette området er i utgangspunktet en stor glede. Her finnes flott natur, jakt og fiskemuligheter, fine skimuligheter og flotte turmål. Et stort antall hytteeiere kommer fra Gauldalen og har derfor kort reisetid inn i området. Adresseavisen hadde for noen år siden en reportasje hvor de skjult utfartsperlene i Sør-Trøndelag ble omtalt over to sider.

SAMSJØEN: Skigåere ved Samsjøen.

Området Håen/Samsjøen ble i denne reportasjen fremhevet som svært vakkert. Området er i dag eid av Lundemo bruk som i sin tur er eid av Melhus kommune. Melhus kommune kjøpte området av fylkeskommunen tidlig på 2000-tallet og det var i denne prosessen meget viktig for Melhus kommune at området ikke kom i privat eie. Området på ca. 50000 mål skulle utvikles med muligheter for hyttebygging, turløyper og utfart. Dette skulle i sin tur sikre omsetning til næringslivet lokalt og ikke minst Melhus kommune. Denne forvaltningen er det AS Lundemo Bruk som har ansvaret for.

I dag er det mange hytter i området. Det har vært bygging i etapper og grunneier har i dag flere titalls tomter tilgjengelig. Salget og utviklingen har likevel gått tregt og det selges kun få tomter hvert år. Hva er grunnen til dette, og hva gjør Melhus kommune med det?

Da jeg ble hytteeier, var komfortnivået på et nivå som kan beskrives som veldig tradisjonelt. Solcellepanel sikret lys og vedfyring var varmekilde. De senere år har området fått tilgang på nettstrøm og dette har endret komfortnivået og bruken av hyttene vesentlig. Et stort antall har i dag app-styring av varmeovner, tv og internett. I varierende grad har noen hytteeiere også fått tilgang til å bygge stikkveier inn til hyttene.

Jeg er en svært aktiv bruker av hytta. Jeg bruker ikke bare hytta til fritid, men også i jobbsammenheng. I sommerperioden pendler jeg mellom hytta og jobb så ofte jeg kan. Jeg kjører da både sent og tidlig. Bruken av hyttene endrer seg raskt uten at dette gjenspeiler tilretteleggingen fra Melhus kommune. Jeg ønsker å benytte meg av hytta på lik linje med det jeg gjør på sommeren. Det liggere ingen begrensninger på bruk av vei bortsett fra eventuelle korte perioder ved teleløsning.

De siste fire årene har Melhus kommune hatt snøscooterløyver utstedt uten begrensing i antall turer. Forholdene forøvrig har vært tilnærmet de samme. Dette har gjort at bruksmønsteret har vært forholdsvis godt tilrettelagt for en mer aktiv bruk.

Tidspunktene for når det er tillatt å benytte seg av snøscooter ble forbedret for siste periode. Dette forenklet situasjonen for mange som hadde behov for å ferdes på tider som tidligere ikke var mulig. Mange familier med barn som skulle på idrettsaktiviteter tidlig på lørdag og søndag, satte stor pris på dette. Det er derfor med stor undring jeg oppfatter at rådmannen i Melhus kommune nå begrenser antall turer til 10 turer pr år.

Et av argumentene til rådmannen er at dette vil begrense scooteraktiviteten og som i sin tur skal redusere mengden av ulovlig motorisert ferdsel i utmark. Rådmannen oppfordrer til økt bruk av leiekjøring for at mengden scooterkjøring skal reduseres.

Jeg synes rådmannen med dette tar mange steg tilbake i forhold til å utvikle området og viser samtidig liten forståelse for hvordan området brukes. Dette kan ikke være i tråd med argumentene da de kjøpte området på 2000-tallet hvor tilrettelegging var viktig.

La meg belyse situasjonen litt: Veien til Håen/Samsjøen er vinterstengt fra Skilbreidalen fra det tidspunktet snømengden er av en slik art at det ikke lenger er kjørbart. Veien brøytes da kun fra Lundamo til Skilbreidalen. Fra vinterferien blir veien brøytet fra Skilbreidalen til Granhaugen. For min del betyr det at jeg frem til vinterferien har ca 1 mil til hytta uten bilvei. Fra vinterferien har jeg ca. 4 kilometer til hytta. Mange har lengre distanser enn hva jeg har.

Er det slik at rådmannen da mener at hytteeierne etter 10 brukte snøscooterturer da skal benytte seg av leiekjøring eller muskelkraft for å ta seg til hyttene? For det er slik at 10 turer til hytta fordelt ca 6 måneder ikke er spesielt god tilrettelegging. Vel, etter mange samtaler rundt dette temaet så kan jeg informere om at småbarnsfamilier ikke stiller i Skilbreidalen med ski og pulk på fredags ettermiddag for å ta seg innover til fots eller på ski. Det er ikke spesielt brukervennlig. Når det gjelder leiekjøring så var det i forrige periode seks løyver for dette. Jeg var selv en av disse som ville tilby denne tjeneste. Ut fra den informasjon jeg har mottatt er det to løyver som er gitt for nåværende periode. - Hvorfor er det slik? Min erfaring er at leiekjøring hovedsakelig er knyttet til vinterferie og påske. Det er da ofte gjester av hytteeiere, hytteeiere uten snøscooterløyve og tilfeldige turister som benytter seg av dette. Jeg har hatt oppdrag utenom disse periodene også, men rådmannen kan ikke ha forstått hvordan denne tjenesten blir utført. I transportløyvene står det klart at vi forplikter oss til å påta oss de oppdrag som blir forespurt.

Videre har jeg problemer med å skjønne rådmannens tanke om å redusere den ulovlige ferdselen. I de snart 15 årene jeg har hatt hytte har jeg observert ulovlig snøscooter mange ganger. Og jeg kan opplyse at problemet med ulovlig snøscooter kjøring i svært liten grad er knyttet til hytteeiere. Innlegg fra Statens naturoppsyn og fra hytteforening er stigmatiserende i denne sammenhengen. Jeg har selv jobbet med naturoppsyn i politiet og reagerer på måten Statens naturoppsyn jobber med forholdene.

Skal det faktiske problemet løses må de endre taktikk og jobbe rettet mot dette. Det er ingen hytteeiere som ønsker at slik ulovlig aktivitet skal foregår. Vi ønsker tilgang på våre hytter, sommer som vinter, uten at Melhus Kommune skal begrense dette i form av tid eller turer.

Selbu kommune er inne i sitt første år med løypenett. Her har snart 300 personer betalt årsavgift på 1000 kroner for å benytte seg av løypenettet. Tanker om overnattingsplasser og servering blomstrer. Ser en på SNO og Politiets rapporter for løypenett forøvrig i Norge så er dette nesten utelukkende positivt. Hva med tilrettelegging i Melhus kommune? Kan det å være litt foroverlent og proaktiv være smart? Kan dette generere inntekter til kommunen? Som ansatt i privat næringsliv har jeg ved flere anledninger hatt med meg grupper på 20-30 personer på scooterturer til Storlien og Åre. På slike aktiviteter brukes det gjerne beløp opp mot 150.000 for en slik tur. Det må være av interesse at slike beløp blir brukt lokalt.

Det er lite trolig at veien i dette området på noe tidspunkt vil bli vinter-brøytet da værforholdene kan være svært tøffe. Skulle det vise seg at dette ble gjennomført, ville det kunne være trafikk i området hele døgnet også på vinterstid. Jeg kan ikke se at forskjellen på sommer og vinter er forskjellig i lys av dette. Jeg kan godt ankommet hytta ved midnatt i perioden mai til oktober/november, men ikke på vinteren. Scootertraseen følger veien hvor dette er mulig og de fleste har kun kort avstand fra selve veien til hyttene.

Tilrettelegging av området var viktig da Melhus kommune kjøpte dette. Jeg har vanskelig for å se at Rådmannen arbeider i den retning nå. Faktum er at de som kjøper hyttetomt i området i dag bør legge til kostnader for både snøscooter og personbil med firhjulstrekk. Vi som har hytter har en klar forståelse av at veien til området skremmer potensielle kjøpere fra å investere i hytter her.

For fem år siden startet den ene hytteforeningen arbeidet med å legge til rette for veibygging til 38 hytter. Dette arbeidet ble etter hvert overtatt av Lundemo Bruk og antallet hytter som ble involvert økte. Avtalen var at grunneier tok kostnaden med dette arbeidet mot at hyttefeltene ble fortettet med nye hyttetomter. Området har over tid fått en rekke slike veier og det er betenkelig at Melhus Kommune ikke har klart å gjennomføre den nye reguleringsplanen. Det er derfor rimelig å stille spørsmål om Melhus kommune er den hyttekommunene de fremsto som da området ble kjøpt.

Jeg har hyttenaboer som ikke lenger klarer å gå til sine hytter og de venter med et sterkt ønske om å kunne komme seg opp på hyttene sine igjen. Vi har også bekjente som har solgt sine hytter da de synes adkomst til hyttene sin blir begrenset av kommunen.

KRONIKKFORFATTEREN: Hytteeier Even Nordgård fra Lundamo har skrevet kronikken. Foto: privat