Brua over Loddbekken må rives og minst åtte eiendommer blir innløst når Nye Veier skal bygge firefelts motorvei mellom Melhus sentrum og Kvål sentrum. Det kom fram under formannskapsmøtet sist tirsdag.

Folkemøte

Nye Veier har engasjert konsulentfirmaet Rambøll til å utarbeide en 3D-modell av veilinja og omgivelsene rundt, og den viser blant annet hvilke bygninger som må bort. Modellen skal utvikles til en film, og målet er at den skal vises under folkemøtet 4. april i kommunestyresalen i Melhus rådhus. Nye Veier skal også ha kontordag 12. april, og denne er spesielt myntet på dem som blir berørt av E6-bygginga i denne runden. Støysonekartet kan vise at enda flere hus må innløses, opplyste prosjektleder Lars Bjørgård i Nye Veier til formannskapet.

Ambisjonen til Nye Veier er å komme i gang med veibygginga neste sommer. Før den tid skal mye på plass som bompengesøknad, intern prioritering, valg av entreprenør og vedtatt reguleringsplan i kommunestyret.

Bompengesøknad

Nye Veier hadde et håp om at bompengesøknaden skulle være vedtatt av Stortinget i vår, men har nå fått signaler om at det ikke skjer før til høsten. Reguleringsplanen håper Nye Veier blir vedtatt av Melhus kommunestyre i juni. Den første runden var i formannskapet, og der ble den enstemmig vedtatt selv om flere og deriblant Melhuslista, ønsket å få bakt inn sørvendte ramper sør for Kvål sentrum. Det kunne ha avlastet Kvål sentrum for gjennomgangstrafikk, men flere tok til orde for ikke å vedta dette for å unngå forsinkelser i E6-prosjektet.

141 dekar dyrkajord går tapt som følge av E6-bygginga, og i tillegg vil noen dekar dyrkajord gå med i anleggsfasen. Fritz Arne Haugen (Sp) tok opp dette momentet og at E6 vil komme svært nær bebyggelsen på Søberg. Rambøll mener geotekniske forhold og kantskogen langs Gaula taler for at E6 ikke kan flyttes nærmere Gaula enn veilinja er gjort nå. Haugen luftet også muligheten for å spare dyrkajord ved å gjøre veiskråningene brattere enn de er tegnet, men det mener Nye Veier kan bli en teknisk utfordring.

Ved Hofstad næringspark kommer et femarmet kryss for å få vekk gjennomgangstrafikken på Søberg, mens dagens Skjerdingstadkryss skal fjernes. I dette området er det planlagt en pendlerparkering. Hofstadtunnelen skal utvides med nytt løp. Ny E6 vil komme svært nær jernbanelinja, og Bjørgård opplyste at veiselskapet har hatt møte med sektormyndigheter som Bane Nor for å drøfte nærføring.

Fartsnivået

For å oppnå 110-sone som Nye Veier mener vil øke samfunnsnytten, trengs det ei stiv veilinje. Nye Veier ønsker å bruke dagens E6 som utgangspunkt, men ser at det er behov for å gjøre visse endringer. En av dem er å bygge ny bru for E6 over Loddbekken, mens det også er aktuelt å endre på krysset Hølondvegen (tverrforbindelsen)/E6.

Krysset i Melhus sentrum er for smalt til at strekninga Melhus sentrum-Jaktøyen kan få 110-sone. Nye Veier ser for at det blir 110-sone fra Kvål sentrum til Melhus sentrum, 90-sone til Jaktøyen og så 100-110-sone fram til Trondheim.

Trønderbladet har spurt prosjektleder Bjørgård om 110-sone kan bli en vedlikeholdsmessig utfordring når vinterværet er så skiftende.

– Det vil være strengere krav til vedlikehold enn til 90-sone, og det må være svart asfalt. Det kan komme et snøfall, og en skal ikke kjøre etter skiltene, sier Bjørgård.

Trafikkavvikling

– Den endelige løsninga for ny E6 vil bli sett på i samråd med den valgte entreprenøren. Ett av tildelingskriteriene for oppdraget er trafikkavvikling, sa prosjektleder Bjørgård.

Trafikkavviklinga kan bli en utfordring når mer enn 10.000 biler daglig skal passere samtidig som at dagens E6 utvides til fire felt.

Strekninga har daglig køer i rushtida, og ofte kan det være saktegående trafikk på E6 helt til Lundamo. Nye Veier ønsker å prioritere denne strekninga fordi det forventes trafikkork når E6 mellom Trondheim og Melhus er ferdig i løpet av året.

I SØR: Prosjektleder Lars Bjørgård viser de to rundkjøringene sør for Kvål sentrum. Den ene vil bli krysset gamle E6/veien over Kvålsbrua og den andre ved avkjøringa til Kvål - spøkefullt kalt av ordføreren for et halvt Lerkryss. Foto: Gunn Heidi Nakrem