En kartlegging Nye Veier har gjort for strekninga Melhus sentrum-Kvål sentrum, viser at flere eiendommer og dyrkamark må innløses.

Det gjelder blant annet bolighus ved Øya videregående skole på Kvål, mens gårdsbruket til Elling Nideng på Kvål vil bli flyttet til et område ved Gaula.

Innløsning

Ifølge en oversikt som ble lagt fram for Melhus formannskap i dag tirsdag, må sju eiendommer innløses mens en eiendom blir delvis innløst. Fem av eiendommene er allerede innløst. Innløsninga skjer som en konsekvens av utvidelse av E6 til fire felt og fordi hus kommer i en sone der støyen kan bli for stor. Nye Veier antydet at enda flere hus kan bli innløst om det viser seg at det ikke er mulig å skjerme boligene mot støy.

Støyutredninga som Nye Veier har fått laget, viser at 28 hus er i rød støysone. Dersom det settes opp støyskjerming, blir det 13 hus igjen i rød sone. Antall hus i gul støysone er økt til 151. Nye Veier har ifølge saksframlegget til formannskapet, bebudet at det vil bli gjort støyberegninger for de husene som er i rød sone, for å se om det er mulig å skjerme godt nok. Blant kravene nok er at det skal være mulig å ha et stille område på tomta utenfor huset.

Boliger på Søberg kommer svært tett inntil ny firefelts E6. En låve er merket som rød - altså må rives.

Dyrkamark

Ikke bare boligeiendommer blir berørt. Det går også med dyrkamark ifølge beregninger Nye Veier har fått gjort. 141 dekar dyrkamark blir nedbygd ifølge beregninger, mens 517 dekar blir regulert til LNF-område. 120 dekar blir midlertidig beslaglagt som følge av anleggsarbeid, og kommer i tillegg til de 141 dekarene. Planområdet er på 1315 dekar.

Ekstra tunnelløp og kryss

Nye Veier legger nå fram detaljregulering for E6 Kvål-Melhus sentrum, og planen ble behandlet av Melhus formannskap i dag tirsdag. Formannskapet har enstemmig vedtatt planen. Under møtet kom det fram ønske om å få til sørvendte ramper sør for Kvål sentrum, men formannskapet endte opp med ikke å ta dette inn i planen for å unngå at denne E6-strekninga blir forsinket.  Formannskapet er tidligere spurt av Nye Veier om det kan godtas at det nye krysset med E6-ramper ved Skjerdingstad flyttes til utenfor Hofstad næringspark, og der kommer det et femarmet kryss.

Veiselskapet har tidligere bebudet at dagens veilinje i stor grad vil følges. Det vil bli behov for areal på siden av dagens veilinje for å få utvidet veien til fire felt og med standard god nok for 110-sone.

I tillegg til utvidelse til fire felt, skal Hofstadtunnelen få ekstra løp og det skal bygges et kryss ved Hofstad næringspark for å få de etterlengtede E6-rampene.

Nye Veier har foreslått at i stedet for å krysse Gaula med bru sør for Kvål sentrum, kan det bygges en sammenkobling med eksisterende E6 sørover. Da blir det bygd en rundkjøring med påkjøringsrampe i nordgående retning. Her blir det altså ikke sørvendt rampe.

Krysset ved Melhus sentrum foreslår Nye Veier får utvidede ramper for å tilfredsstille kravene til 110 km/t. Melhuspolitikerne har ønsket å få bygd ei gangbru over Gaula i Melhus sentrum, og rådmannen opplyser i saksframlegget at ei gang- og sykkelbru blir regulert inn.

Byggestarten for E6 Melhus sentrum-Kvål skal ifølge det Nye Veier har lovt, skje neste sommer. Under formannskapsmøtet opplyste prosjektleder Lars Bjørgård at bompengesøknaden likevel ikke blir behandlet av Stortinget i vår, men at det ser ut til at det ikke skjer før til høsten.

Prosjektleder Lars Bjørgård fra Nye Veier orienterte sammen med Rambøll, om veilinja og hvilke konsekvenser den får for eiendommer.