Gunhild Høvik, lokallagsleder Utdanningsforbundet Melhus

Svar til Hege Annette Olstad. I et innlegg i Trønderbladet mener Frps representant at Utdanningsforbundet Melhus og våre medlemmer ser på digitale strategier og innføring av læringsbrett i skole og barnehage som «tåkefyrsteprat». Du går langt i å trekke vår digitale kompetanse i tvil! Det kan ikke stå uimotsagt. Du snakker nå til en yrkesgruppe som i løpet av et par dager i mars 2020, rigget seg om og underviste på hjemmeskole i flere måneder, og som til enhver tid søker å være oppdatert i forhold til samfunnets krav og gjeldende planverk.

Dersom du lyttet til det som ble sagt, var det stabil nettilgang det var snakk om. Det er en forutsetning for å jobbe med digitale enheter at vi har tilgang til internett. Jeg kan gi deg flere eksempel fra hverdagen til lærere på skoler i kommunen vår:

  • Kartleggingsprøve i engelsk for 6. klasse skulle gjennomføres i vinter. 28 elever som logger seg inn på Udir sin portal samtidig, og nettet på skolen faller bort. Det er ikke vanskelig å forstå at dette skaper stor frustrasjon hos både elever som hadde forberedt seg, noen hadde kommet godt i gang og mistet det arbeidet de har gjort, og lærere som løper rundt for å forsøke å hjelpe til.

  • Når elever på Lundamo U har eksamen digitalt, må nettet blokkeres for resten av elevene på skolen og naboskolen Lundamo B, for å sikre at de som har eksamen har stabil nettilgang.

  • Kommunikasjon med foreldre foregår på plattformen Vigilo. Her sender foreldre beskjeder om sykdom, endring i planer for dagen osv. Når vi ikke har nettilgang mottar vi ikke disse beskjedene.

  • Lærere som har planlagt en undervisningsøkt med læringsbrett, må alltid ha en plan B i tilfelle nettet er nede, noe som skjer ofte. Dette er uheldig for både barn og voksne som blir frustrerte når et godt planlagt opplegg ikke kan gjennomføres.

Melhus kommunes digitaliseringsstrategi sier: «Digitalisering åpner for mange nye muligheter for individuelt tilpasset opplæring og oppfølging av elever i grunnskolen. Melhus kommune skal bruke digitalisering både for å motivere for økt læring, legge til rette for tilpasset undervisning for elever med ulikt mestringsnivå, og legge til rette for at lærere kan følge hver enkelt elev tettere opp i arbeidssituasjoner.» Alle skoler og barnehager jobber etter denne strategien, men det er vanskelig å følge den opp i hverdagen når læreren er usikker på om nettet er på plass i dag.

Lærere i Melhus jobber godt med opplæring i digitale ferdigheter. Regjeringen la i vår fram en plan for digital samhandling og infrastruktur i skole og barnehage. Den digitale samhandlingen i Melhus er meget god, vi har læringsbrett eller PC til alle elever, men det skorter på infrastrukturen.

I juni sendte Utdanningsforbundet Melhus ut en liste med saker som vi mener er viktig at politikere mener noe om i valgkampen. Et av spørsmålene var: Vil ditt parti jobbe for stabil nettilgang til alle kommunale enheter i Melhus kommune? Dersom du hadde lest disse spørsmålene i forkant av debatten, ville det ikke kommet som en overraskelse på deg at saken kom opp. Du nevner også gratis skolemat i innlegget ditt. Jeg skjønner ikke helt hva dette har med stabil nettilgang å gjøre, men skolemat ble grundig debattert i møtet.

Når alt dette er sagt, vil jeg også poengtere at lærerne tilstreber en god balanse mellom bruk av digitale og fysiske læremidler i skolen. Elevene bruker fremdeles bøker, både til å lese og skrive i.

Jeg gjentar det jeg sa i min slutt appell til politikerne i panelet: Dersom dere har noen spørsmål, noe dere lurer på om skole og barnehage, ta kontakt med oss!