Hege Annette Olstad

Kandidat for Melhus FrP

Den største smellen i valgdebatten mandag med oppvekst i Melhus som tema, kom ikke fra politikere fra andre partier, men fra Utdanningsforbundet Melhus som inviterte til debatt.

Avslutningsvis, uten rom for å svare, forsøkte de å få Fremskrittspartiet til å fremstå som en digital tåkefyrste, fordi vi vil ha økt fokus på læringsressurser og læringsteknologi. Å foreslå noe slikt uten at alle skoler i kommunen har god nettilgang, var, slik jeg forstod det på Utdanningsforbundet, helt bak mål og ingen burde lytte til Fremskrittspartiet.

Dersom det hadde vært rom for å svare, ville jeg spurt om Utdanningsforbundet også var imot pilotprosjektet med gratis skolemat ved Lundamo ungdomsskole, fordi ikke alle skoler fikk? Så ville jeg vist til Leif Osvold, som i 1995 hevdet at «internett er en flopp, som vil dø ut om et par år».

Som med internett, har læringsteknologien kommet for å bli. Slike verktøy kan løse mange utfordringer skolen står ovenfor i dag gjennom tilrettelagt undervisning, fleksibel undervisning, mindre ressurskrevende undervisning og adaptiv læring - for å nevne noe. Nei, skjerm i skolen brukes ikke til underholdning, i så fall er det implementeringsprosessen det er noe galt med, der kommunen har sviktet i opplæringen og påfyll av digitale kompetanser. Læringsteknologi skal heller ikke erstatte boka, tvert imot, kan det bidra til en mer tilpasset læringsprosess, som bidrar til at flere klarer å lese boka eller blir motivert til å lære seg matte.

Og hadde det ikke vært fint å prøvd det ut i større grad ved noen skoler for erfaringsbasert kvalitetssikring slik kommunen har gjort med skolematen, mens det jobbes på tvers av kommunen med å få på plass god nettilgang?

Hvorfor Utdanningsforbundet valgte avslutningsvis å rette finger mot akkurat Fremskrittspartiet er usikkert. Jeg er likevel takknemlig for at de gjorde nettopp det. For nå når vi er ferdig med det, kan vi kanskje heller fokusere på fordeler og ulemper med selve teknologien.

Implementering av læringsteknologi krever en tverrfaglig tilnærming, som inkluderer lærere, politikere, og selvfølgelig, Utdanningsforbundet. Gjennom å jobbe sammen, kan vi identifisere balanserte, effektive løsninger som drar nytte av det beste fra både tradisjonelle og moderne pedagogiske tilnærminger.