Når de samme representantene sitter år etter år i kommunestyret, og skatter, avgifter og gebyrer øker og øker, er det på tide å engasjere seg.

Det er ingen tvil om at det er utfordrende å engasjere folk til å delta i kommunepolitikken. Det moderne samfunnet har en tendens til å være hektisk, og de fleste av oss har allerede fulle kalendere med ansvar knyttet til hjem, familie og jobb.

Videre kompliseres engasjementet av at det er utfordrende å holde seg oppdatert på kommunale saker og politiske beslutninger, gjennom kommunens nettsted. Dokumenter ligge hulter til bulter, om de i det hele tatt finnes på nettstedet. Det er for eksempel ikke mulig å gå lenger tilbake enn til 2020 i kommunens møtekalender, der du finner protokoller og behandling av saker. Mye av det som i dag har innflytelse på hvordan kommunen styres, er vedtatt for mer enn tre år siden. Dersom folk skal engasjere seg i politikken i en travel hverdag, må det være lett å få tilgang til informasjon.

– Dersom folk skal engasjere seg i politikken i en travel hverdag, må det være lett å få tilgang til informasjon, skriver Hege Annette Olstad, 2.-kandidat for Melhus Frp. Foto: privat / TB

 I tillegg er det ikke tatt særlig hensyn til universell utforming på kommunens nettsted. Det kan påvirke engasjementet til de med nedsatt syn og andre med behov for enkle løsninger. Nettstedet er preget av lite kontrast, utydelig skrift og mye rot. Det finnes imidlertid et lite spørsmålstegn til høyre på kommunens nettsted. Her kan innbyggerne gi tilbakemeldinger på nettstedet.

– Nettstedet er preget av lite kontrast, utydelig skrift og mye rot, skriver innleggsforfatteren om Melhus kommunes hjemmeside.

Holder du pekeren over spørsmålstegnet, vises spørsmålet «Fant du det du lette etter. Om du ikke har nedsatt syn eller mangler fargesyn. Grå skrift på hvit bakgrunn gjør at selv de som har godt syn må frem med forstørrelsesglasset. Man kan øke skriftstørrelsen, men det finnes ingen knapp for høykontrast.  Deretter, om du ser teksten, kan du krysse av for «Ja» eller «Nei», og gi tilbakemelding på nettstedet. Men om du ikke fant det du lette etter, ja da må du sende en e-post eller ringe.

– Grå skrift på hvit bakgrunn gjør at selv de som har godt syn må frem med forstørrelsesglasset, skriver Hege Annette Olstad, 2.-kandidat for Melhus Frp.

I Norge har vi regler for universell utforming, og fra 1. februar i år ble det krav om at alle kommuner offentliggjør en tilgjengelighetserklæring. Den viser at kommunens nettsted har brudd på 7 av 47 krav i regelverket som gjelder universell utforming av IKT. Spesielt påpekes det at bruddene får konsekvenser for de uten syn, nedsatt syn, mangel på fargesyn og de som har nedsatt kognisjon.

Kommunen bør prioritere å investere i brukervennlige nettstedsløsninger som sikrer lik tilgang til informasjon. For alle. Raskere og enklere informasjonstilgang er også vedtatt gjennom kommunens Digitaliseringsstrategi 2019-2023 (https://www.melhus.kommune.no/smartere-melhus.513982.no.html). Det gjenstår å se hva kommunen rekker før perioden er over, men det er klart at dersom innbyggerne selv kan finne informasjonen de trenger, så frigjør det tid kommunens ansatte kan bruke på andre ting. Med andre ord, effektivisering. Et lite steg mot en mer effektiv kommune og bærekraftig økonomi, men fortsatt et steg. Effektivisering handler nettopp om at kommunen som arbeidsgiver legger til rette for at ansatte kan jobbe smartere.

Det er på høy tid å sørge for at innbyggerinvolvering blir en realitet i kommunepolitikken. Det krever at kommunens innbyggere får raskere og enklere informasjonstilgang. Det er første steg mot større engasjement. Men det er også et steg mot en kommune som lytter og er til for innbyggerne.

Hege Annette Olstad,

2.-kandidat for Melhus Frp