Statens vegvesen overtok den gamle Presthus skysstasjon i 2003. Ny E6 var da under planlegging, og bygningene kom til å ligge midt i den nye vegen. Det ble jobbet med flere løsninger for flytting av husene. Nå skal den nye E6 legges i tunnel forbi stedet. Skysstasjonen skal likevel vekk, da Statens vegvesen ikke ønsker å sitte med eiendommen og ansvaret. Men endringer i planene ga dem litt bedre tid, og for ikke lenge siden dukket det opp noen som var interessert i å flytte bygningene for privat bruk.

En lang historie

I flere år ble det jobbet med løsninger som skulle hindre den ærverdige bygningen å bli til pinneved. Sverresborg folkemuseum var interessert, men trakk seg etter at de regnet på kostnadene. 16 millioner kroner ville det koste å ta ned bygningene, og sette dem opp igjen på Sverresborg. Dette er snart fire år siden, og etter det arbeidet vegvesenet med muligheter for flytting internt i Soknedal. Kulturmyndighetene i fylkeskommunen engasjerte seg også for å finne en løsning. Men ingen ville overta bygningsmassen, til tross for at Statens vegvesen la penger i potten, tilsvarende det de måtte ha betalt for å få den revet. Det var like før gravemaskiner ble bestilt for å fjerne alt, men den planlagte tunnelen ga endring i planene.

I 2011 ble det søkt etter ildsjeler som kunne ta vare på Presthus skysstasjon:

Eiendommen består av en stor hovedbygning i vinkel med grunnflate på 160 kvadratmeter, og ei lita bu som fungerte som bensinstasjon. Det fantes også en låve og stall som lå på lager, men disse ble kjøpt av Jan Erik Steen ved radiomuseet i Selbu.

I 2013 så det ganske mørkt ut for å berge den gamle bygningen:

Flyttes til Byåsen

Nå er det gjort avtale med Kulturminnecompagniet AS om at de overtar hele det store våningshuset. Statens vegvesen gir 500.000 kroner til flyttinga, og de gir romslig tidsfrist. Mye av rivinga gjøres best etter at E6 er flyttet, og kjøperne har frist til ett år etter at den nye E6 åpner til å fjerne huset. Bensinbua ved siden av blir ikke tatt vare på.

Bård Strømgren i Kulturminnecompagniet opplyser at bygningen skal gjenreises på Byåsen, og bli til to boenheter. Endelig tomt er ikke avklart, men de jobber med flere alternativ.

– Vi ønsker å gjenreise bygningen omtrent slik den er i dag, og vi vil ta vare på den antikvariske verdien. Dette er en kulturhistorisk bygning som har noe flott ved seg. Størst verdi ville den ha hatt i Soknedal, men det nest beste er at den får leve videre et annet sted, sier Bård Strømgren til Trønderbladet.

Puslespill for voksne

– Hvordan vil flyttinga skje?

– Dette er en tømmerbygning, så den blir flyttet stokk for stokk. Det blir et puslespill for voksne! Bygningsdelene er for store til å kjøre dem hele etter vegen, sier Strømgren.

Han regner med å begynne arbeidene før ny E6 åpner. Det kan bli aktuelt å fjerne det som ikke skal tas vare på innvendig, og å begynne å merke stokker.

– Har dere regnet på kostnadene?

– Vi har ingen nøyaktige kalkyler, men vi har god erfaring med slike arbeider. Kulturminnecompagniet har egne folk som vi setter inn, og da blir det rimeligere enn om vi skulle leie inn håndverkere. Dette blir et prosjekt vi kan bruke tid på når det er ledig kapasitet på våre egne mannskaper, sier Bård Strømgren.

Flyttet på tidligere

Husene ble satt opp der de står i dag i 1872. Da ble hovedveien flyttet ned i dalen, fra Hovsmoen, lenger opp i dalsida. Der hadde det vært skysstasjon tidligere, og nå flyttet eierne hele gårdsbruket ned til Sokna og nyveien, for å kunne fortsette drifta av skysstasjonen.

Skysstasjonen var en god og inntektsbringende geskjeft, helt til Dovrebanen åpnet i 1921. Da var det over og ut med hestetransporten, og skysstasjonen ble en saga blott. Men eieren av bruket var en innovativ mann, og kjøpte en drosje som han livnærte seg av. Og etter hvert ble det bensinutsalg for BP. I tillegg ble stedet drevet som gjestgiveri fram til 1970-tallet.

Gårdsdrifta på stedet ble nedlagt på 1980-tallet, og Presthus som gårdsbruk ble flyttet tilbake til Hovsmoen. Husene nede ved hovedvegen ble stående, og var bebodd fram til 2003. Statens vegvesen beskrev i sin tid hovedhuset som en godt vedlikeholdt tømmerbygning. I dag brukes begrepet forfallent. Knuste vinduer er dekket til, malingen flasser, treverket råtner og ytre detaljer er i ferd med å falle av. Kjellermuren er full av sprekker og setningsskader. Hvitstripa på E6 går bare 1,5 meter fra kjellermuren, og husveggen sprøytes full av snø og salt hver vinter.

– En god løsning

Statens vegvesen er tilfreds med avtalen om flytting.

– Det er positivt at vi fikk til en slik løsning. Det er til beste for alle parter, sier Idar Lillebo, assisterende prosjektleder for den nye E6 gjennom Soknedal.

Avtalen som er inngått er en intensjonsavtale. Det betyr at eieren har mulighet for å trekke seg. Hvis dette skjer må man tilbake til start, med ny trussel om å vrake bygningene.

Idar Lillebo opplyser at dagens E6 forbi skysstasjonen sannsynligvis vil bli en fylkesveg, og skal fungere som lokalveg og beredskapsveg for ny E6.