Over denne brua går det en fylkesveg. Det er helt utrolig, mener nabo Bård Gunnar Røe. På dette stedet krysser man elva Stavilla, sør i Vagnillgrenda, og i høst har trafikken vært ekstra stor på grunn av vegstenginga i Soknedal.

– Rekkverket henger og slenger. Det er løst flere steder, og stolpene til rekkverket ruster snart av, sier Bård Gunnar.

Rekkverket er en vits

Han sier rekkverket er en stor vits hvis en bil skulle skli borti. Dessuten er det så åpent at hvem som helst kan komme gjennom. Røe har lest en forskrift for hvordan slike rekkverk skal utformes, og her svikter det helt, mener han.

– Det er mulig rekkverket var lovlig da brua ble bygd. Men det er livsfarlig, på grunn av stor avstand mellom autovernet og brua. Her kan unger lett falle uti, sier han.

I brev til Statens Vegvesen har han understreket at på bygda må unger ut og gå for å treffe naboer. Han er livredd for å slippe sine egne unger over, særlig når elva går flomstor.

Stor fallhøgde

– Stavilla er ei typisk flomelv. Under normale forhold er det fire-fem meter ned til vatnet, men fossen under brua øker voldsomt når det er flom. Om sommeren bader mange i elva akkurat her, og det står folk oppe på brua og støtter seg til rekkverket. Det er helt uforsvarlig, sier han.

Hele rekkverket svaier stygt når han tar et forsiktig tak. Jernbjelken på toppen er løs i den ene enden, og henger over kanten. Det er store rustskader på stolpene, særlig der de er festet til betongdekket. Biter av betongen har falt ut flere steder, og i kjørebanen er armeringsjernet synlig i dolper og hull. Bård Gunnar Røe stikker fingrene fem centimeter ned i de djupeste hullene. Hvordan brua ser ut under har han ikke sjekket.

Frostsprengning

– Man trenger ikke å være bruekspert for å skjønne at slike skader ødelegger brua. Vann som trenger inn fryser og sprenger ut. Den som forstår seg litt på konstruksjoner vet at synlig armeringsjern er et dårlig tegn, sier Røe.

Mange tunge kjøretøy er avhengig av brua mellom Vagnillgrenda og Sørbygda. Flere bedrifter og gårdsbruk benytter tung transport, og Bård Gunnar får mange henvendelser frå sjåfører. Begge sidene av brua ender i en dump, og betongdekket er svært ruglete.

Savner gode svar

Bonden i Soknedal har hatt flere hendendelser til Statens Vegvesen, men får ingen håp om utbedring med det første.

– Jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor. De har blant annet sagt at brua ikke kan prioriteres fordi trafikken er for liten. Det må bety at det ikke er så nøye med sikkerheten for oss som bor her, fortviler Bård Gunnar.

Prosjektleder Mats André Lied i Statens Vegvesen sier de er kjent med standarden på brua, og ser behovet for vedlikehold.

– Burde vært utskiftet

– Den største skaden på brua ligger i rekkverket. Det burde vært skiftet ut. Vi kjenner også til vanngjennomgang i brua. At armeringsjern ligger synlig i brudekket trenger ikke å svekke brua, men det kan være trafikkfarlig hvis det får utvikle seg, sier Lied.

– Hvilke planer har dere for utbedring?

– Vi sender over slike vedlikeholdsbehov til fylkeskommunen, som fordeler penger i forhold til sine budsjett. Det er stort etterslep på bruvedlikehold i fylket, og vi har hatt kollapser i Snillfjorden som vi har tatt nå. Brua over Stavilla har stått på prioriteringslister for 2018, sier prosjektlederen.

– Er sikkerhet mindre viktig der det er liten trafikk?

– Vi vurderer tiltak ut fra forskjellige kriterier, blant annet om det er et vedlikeholdstiltak eller et sikkerhetstiltak. Her er det ganske klart at rekkverket på brua ikke tilfredsstiller dagens krav til utforming. Det er ikke det at vi unnlater å ta det på alvor, men hvordan vegeier fordeler sine utgifter. Det er en prioriteringssak, og vi klarer ikke å få gjort alt. Forslagene blir sendt til fylkeskommunen og behandlet hos vegeier, sier Mats André Lied.

– Folk som bruker brua sier de ikke blir tatt på alvor. Har du noen kommentar til det?

– Det er vanskelig å uttale seg om det. Vi har hatt en dialog på rekkverket, og er kjent med situasjonen, sier prosjektlederen i Statens Vegvesen.