På motsatt side av E6 nord for Håggåbrua på Støren sitter Erik Samdal på gravemaskina for å bygge opp ny veg. For noen uker siden ble vegen ødelagt av kraftig regnvær. Nå skal det sies at vegen og muren var gammel og preget av år med kjøreslitasje, så den var nok utsatt da regnværet kom. Vegbanen ble gravd ut og steinene mot Gaula bikket ned. Nå bygges vegen opp igjen, og forbedres. Vegen var smal, og hadde dosering som gjorde at biler kunne skli ut i Gaula på glatt føre. Erik Samdal sier det skal bli tryggere, og vegen bygges opp for å gjøre passeringa av planovergangen mer oversiktlig. Nærheten til elva gjør at det kreves god sikring mot flom.

Ikke utrygt

– Vi har gravd oss ned, og bygger opp vegen igjen stein for stein, sier Samdal.

– Hvordan føles det å balansere på kanten her?

– Det er veldig greit og sikkert. Det ser kanskje litt mer spektakulært ut fra E6, for folk stopper og tar bilder, forteller gravemaskinføreren fra Melhus.

Det er Teknobygg som utfører arbeidet, og de var i gang med større sikringsarbeider på motsatt side av jernbanen da regnskyllet kom og vasket med seg vegen. Nå utbedres vegen før man går videre på rassikringa av skråninga vest for jernbanen.

Sikrer jernbanen

Prosjektleder Kristian Lauritzen forklarer at Bane Nor har stort fokus på sikringsarbeider.

– Vi har kartlagt sideterrenget til jernbanen, og tar for oss punkt som krever ekstra sikring. Håggåmælen er et slikt sted. Arbeidet gjøres for å kunne holde åpen og sikker jernbane, sier Lauritzen.

Sikringsarbeidene vil pågå til slutten av november, og togtrafikken vil ikke bli påvirket. Når maskinene arbeider i skråninga ovenfor jernbanen vil det være sikringsvakt på sporet.

Fram til torsdag måtte togene kjøre saktere enn normalt på grunn av utglidninga av vegen, men dette er nå opphevet. Massetransporten inn til stedet foregår med arbeidstog, og ikke lastebiler, men dette hindrer heller ikke togtrafikken.

Omfattende prosjekt

Prosjektlederen ønsker ikke å opplyse om kostnadene med sikringsarbeidene, men sier at Teknobygg ble valgt blant flere anbydere.

Skråningssikringa vil skje helt opp til 57 meter ovenfor jernbanesporet. Det skal bygges midlertidig veg opp i skråninga, og en halv meter løsmasse tas ut. Deretter legges fiberduk og grov stein. Det skal også legges drenering og sandfangkummer. På det meste vil to gravemaskiner og én dumper være i arbeid.

Steinen hentes fra Støren, litt lengre opp i lia. Mer kortreist masse finner man ikke, poengterer prosjektlederen.

Her skulle Krogstadvegen ha gått, men den er stengt inntil ny veg bygges opp. I bakgrunnen sees Håggåbrua. Foto: John Lerli
Det er bygd midlertidig planovergang for å komme fram til lia i bakgrunnen, der skråningssikringa skal skje. Foto: John Lerli