Statens vegvesen melder at det vil bli mye sprengingsarbeid i prosjektet E6 Soknedal,og at det blir sprenging i dagsonene i anlegget i tida framover.

Spengingene fører til at E6 og nærliggende lokalveier blir stengt. Entreprenøren får lov til å stenge E6 i maksimalt 30 minutter pr. salve. Tidsrommet for sprenging er mandag-torsdag 09-15 og 18-22. Fredager blir det mellom 09-13 og på lørdager fra 08-18. Vegvesenet varsler at stenging av E6 legges til hel time, f.eks klokka 09.

Vil høre brak

- Det vil merkes godt i Soknedal at det foregår veiarbeid, sier assisterende prosjektleder Idar Lillebo i Statens vegvesen.

Lillebo forteller at folk vil oppleve brak når det fyres av salver i dagsoner, og at det vil kunne kjennes rystelser.

- Rystelsene føles verre enn de er for bygningskropper, forklarer Lillebo.

Vegvesenet har innført en maksgrense for hvor store rystelsene kan være, og har rystelsesmålere på det Lillebo omtaler som strategiske bygninger.

- Først blir det småsprenginger, og så vil det øke på i intensitet og størrelse på salver, sier Lillebo.

Les mer om SMS-varsling

Om en vil bli varslet i forkant, kan en melde seg på SMS-varsel. Varslet blir sendt ut omtrent to timer før sprenging.

Statens vegvesen varsler at det blir ei sprenging onsdag klokka 15, og volumet er på 300 kubikkmeter. Firmaet Aurstad er underentreprenør for AF Gruppen som fikk oppdraget, og vil stå for sprengingene.

Risiko

- Sprengingsområder blir dekket med gummimatter, og det blir postert folk i risikosonen for å sikre at ingen oppholder seg i sprengingsområdet. Hvis vår risikoanalyse viser at det er fare, evakuere vi bygningen, sier Lillebo.

Vegvesenet er også oppmerksom på at det kan være elektronikk i bygninger som melkeroboter, som kan bli forstyrret av salvene.

Under et informasjonsmøte i Soknedal, kom vegvesenet inn på at hunder kan reagere på sprengingene, og dett er rådet fra Lillebo:

- Det kan være smart å se an hvordan dyrene reagerer. Hvis hunden reagerer sterkt, bør en ta med hunden til et annet sted. En kan følge med på nabovarsel og få sms-varsling slik at en vet når det sprenges, sier Lillebo.

Lillebo opplyser at vegvesenet har dialog med kirkeansatte for å unngå at det sprenges under kirkeseremonier.

Sprengingsarbeidene vil pågå i 2018 og 2019, og kanskje også i 2020, forteller Lillebo. Noe av sprenginga skyldes Soknedalstunnelen, mens annet er for eksempel uttak av stein i sørdelen av E6 Soknedal.

Informasjon

I tillegg har vegvesenet rettet en forespørsel til Soknedal skole om et besøk der for å informere om veiarbeidet og om hvordan ungene skal opptre i nærheten av store maskiner. Lillebo forteller at vegvesenet, AF Gruppen og underentreprenøren Aurstad ønsker å komme på besøk for å informere elevene.

- Det er klart at ungene blir nysgjerrige når det kommer store anleggsmaskiner. Vi oppfordrer voksne om å snakke med ungene om at ungene må forholde seg til sperringene. Ellers kan det skje ulykker, sier Lillebo.

Trønderbladet har tidligere skrevet om at Statens vegvesen har måtte stenge deler av en fylkesvei (fra Hovsbrua) med maskiner fordi folk går i anleggsområdet.

Prosjektleder Gunnar Jan Valde fra underentreprenør Aurstad, prosjektleder Lars Wadahl fra entrenprenøren AF Gruppen, prosjektingeniør Yngve Johansen fra AF Anlegg, prosjektleder Harald Inge Johnsen og assisterende prosjektleder Idar Lillebo var til stede under informasjonsmøtet i september. Foto: Gunn Heidi Nakrem