– Jeg vet hvordan det er å bo ved en vei. Siden fra det jeg kan huske, har det vært graving utenfor huset, sier Jorid Jagtøyen.

Jagtøyen (Sp) er tidligere ordfører i Melhus, og er nå opposisjonsleder. Når E6-saker har dukket opp, har hun meldt seg inhabil om saken har handlet om strekninga utenfor gården Jagtøien søndre. E6 Melhus og Trondheim skal være ferdig i 2019.

Trønderbladet tok kontakt for å høre hvordan det er å bo på en anleggsplass. Jagtøyen er godt fornøyd med måten Statens vegvesen har stilt opp, og hun synes vegvesenet har tatt hensyn til innspill enten det har handlet om unger som skulle sykle til skolen, behandling av dyrkajorda eller plassering av telefonstolper. Når det gjelder sistnevnte, ville ikke familien ha stolper i hagen, og telefonledninga som er hovedforbindelsen, henger oppe i et stort grantre.

Tre generasjoner bor på gården, og de har merket støy, rystelser, støv og anleggsmaskiner i arbeid til langt på kveld. Komprimering og tømming av fyllstein har ført til at det rister i huset og det klirrer i skapene.

Vannet har forsvunnet fordi ledning er blitt avgravd, og det har vært utfordringer med å komme seg fram med traktor og skurtresker. Enkelte dager har de lurt på hvilken vei de skulle kjøre på for å komme seg fram.

– Vi må ha vei, og noen blir rammet og får det nært. Det skal jo bli bra, sier Jagtøyen.

Mye graving

Graving utenfor husveggen er altså ikke et nytt fenomen for familien, og støyvollen som nå bygges i hagen, er den tredje i rekka. Ett annet prosjekt som medførte graving, var legging av ledninger for Metrovann. I fjor startet bygging av E6 mellom Melhus og Trondheim.

– Det har vært mye graving i hagen fordi der ligger alt av infrastruktur mellom Trondheim og Oslo. Det er ikke bare vegvesenet som har hatt behov for å grave, men også andre vesener. Mamma er glad i å holde på med hagen, og når det har vært graving der, har det vært anleggsgartner etterpå inne i hagen for å ordne opp, sier Jagtøyen.

50 mål av dyrkajorda til Jagtøyen er midlertidig beslaglagt, og det varige ervervet vil bli 20 mål.

– Grunneierne har via advokat, sendt inn ønske om at alle som driver anleggsarbeid på jordene, skal ha kurs i håndtering av matjord. Jeg ser at de som jobber der, er nøye og de passer på å kjøre minst mulig når det er dårlig vær, sier Jagtøyen.

Synes det har vært tøft

Anne Jagtøyen, mammaen til Jorid, legger ikke skjul på at det kan bli i meste laget av og til.

– Det har vært tøft, og enkelte ganger har det vært mye støy.Det har hendt at det har vibrert inne i huset. Jeg gleder meg til at de blir ferdige. Vi har en leilighet på Røros vi kan dra til innimellom, sier Anne Jagtøyen.

Tidligere er familien blitt avspist med ventiler i huset i stedet for støyskjerming, og hensikten med ventilene var at familien skulle slippe å åpne vinduene. Nå blir det altså støyvoll.

Naboen Frank Skjeltorp er pensjonist, og han slår gjerne av en prat med veiarbeiderne.

– Det har ikke vært noen problemer, og det er bare trivelig å kunne prate med dem som jobber her. De graver fram til klokka 19, og det plager ikke meg. Jeg har fått kortere gårdsvei å brøyte, sier Skjeltorp.

Vegvesenet

Kontrollingeniør Karl Gunnar Sødal i Statens vegvesen var innom på en inspeksjonsrunde, og han er glad for å høre at beboerne synes anleggsarbeidet er overkommelig.

– Vi prøver etter beste evne å gi beskjed når det er noe som berører grunneierne, og vi må ta de forholdsreglene vi kan. Entreprenøren er dyktig til å følge med, sier Sødal.

Sødal forteller at vegvesenet generelt har hatt litt problemer med at unger kommer inn på anleggsområder, og at vegvesenet ber foreldre passe på slik at det ikke oppstår ulykker.

VED VEIEN: Kontrollingeniør Karl Gunnar Sødal fra Statens vegvesen forteller anleggsnabo Frank Skjeltorp at det blir store endringer i området de kommende to månedene. Foto: Gunn Heidi Nakrem
TETT PÅ: E6 går rett utenfor de to bolighusene på gården. Utenfor trønderlåna skal det settes opp en støyvoll med støttemur.Uten støttemuren ville støyvollen ha kommet helt inntil husveggen. Foto: Gunn Heidi Nakrem