SMINKEPRODUKTER: Beautyfashion UB, ved Marta Elise Nygård, Ronja Ljøkjell og Anna Ingul Rønning, har gjort det virkelig skarpt i vinter. Deres nettbutikk, hvor de selger sminkekoster og sminkekostrenser, fikk blant annet prisen for beste kundeopplevelse på nett under fylkesmessa nå nylig.

Prisdryss

Firmaet Beautyfashion UB tok hjem prisen for beste kundeopplevelse på nett, samt at de tok prisen for beste regnskap under fylkesmessa for Ungt entreprenørskap i Trondheim nylig. Da de deltok på messa Ung skaperlyst i Meldal tidligere i vinter, vant de prisen for beste reklamefilm, og vant prisen for tredje beste stand på messa. Bedriften styres av Ronja Ljøkjell, Marta Elise Nygård og Anna Ingul Rønning.

– Mer motivasjon

Disse to bedriftene er blant flere ungdomsbedrifter på Service og samferdsel i år. Det er Ungt entreprenørskap som står bak dette løpet, som skiller seg fra den mer ordinære måten å lære om business på. Noe også ungdommene selv bekrefter.

– Det har vært veldig lærerikt. Du får mer motivasjon i timene med teori, fordi du får brukt teorien i praksis, sier Mari Aune i Teknotilbehør UB.

Krevende for elevene

Men: Det er virkelig en smak på voksenlivet og arbeidslivet, ikke minst. De er ærlige på at det kan være tøft å gå fra å kun være klassekamerater og gode venner, til å få ulike roller i det som skal bli en lønnsom bedrift. Lærer Bente Fagerbekk forteller smått leende om tidvis kaotiske tilstander.

– Det vanskelige har vært å samarbeide. Deler av personligheten som man ikke ser i klasserommet, kommer fram når vi er i andre settinger, forteller Marta Elise Nygård i Beautyfashion.

– Det krever veldig mye. Det blir mye uenigheter og diskusjoner, og mye av det går på det personlige, forteller Fagerbekk.

Sminkekoster og mobiltilbehør

Beautyfashion UB selger sett med ti sminkekoster. Alle de tre driverne er opptatt av makeup, derfor var dette en naturlig vei å gå.

– Først så vi designet, med marmor, som er veldig inne i trendbildet nå. Og det var et sett med ti koster, som også er mer enn i vanlige sett vi har sett. Vi kjøpte det inn og testet det, før vi bestemme oss for å selge det. Vi kjøpte inn 30 pakker, nå har vi bare ni igjen, forteller Marta Elise Nygård.

Nå har de utvidet sortimentet med sminkekostvasker. Denne føk kjapt ut, og nå er de utsolgt for denne.

Forretningsideen til Teknotilbehør UB, var å tilby løsninger på irritasjonsmomenter i folks hverdag. De aller fleste av de seks produktene de tilbyr, går på løsninger for mobilen. De bestilte inn en god del produkter, som de testet. Nå sitter de igjen med seks produkter, som de går god for. Blant produktene er det mobilholder, en antiknekk til å feste på mobilladeren slik at ledningen ikke knekker og en kabelholder.