Under et folkemøte Melhus Arbeiderparti arrangerte torsdag kveld, opplyste utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier at trafikken på dagens E6 skal telles. Hensikten er å se om det er mulig å kartlegge hvor mye som er gjennomgangstrafikk og hvor mye som er lokaltrafikk.

- Relativt stor

Opplysninga kom etter at Svein Evjen (H) som bor på vestsida av Lundamo. Evjen spurte om hvor prosentandelen gjennomgangstrafikken utgjør sett ut fra lokaltrafikken.

- Det er en relativt stor gjennomgangstrafikk på E6, og vi mener den er 60-80 prosent. Vi skal beregne hvor stor den er, sa Bjørgård.

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan opplyste at det forventes en fordobling i godstrafikken selv om politikerne har som mål å øke godstrafikken på jernbanen.  Statens vegvesens tall viser at hvert fjerde kjøretøy som kjører på dagens E6 i Soknedal, er tyngre kjøretøy. Ifølge Nye Veier er trafikken generelt ventet å øke i årene framover.

- Vårt slagord er at vi bygger gode veier, raskt og smart, og sikrere for trafikantene. Vi har fått et klart mandat fra Stortinget om å redusere kostnadene på veiprosjektene, slo Vatnan fast.

Mens folkemøtet pågikk i kommunestyresalen i Melhus rådhus, ble for øvrig E6 stengt på Ler som følge av ei trafikkulykke.

Kryssene

Fordelinga av gjennomgangstrafikk og lokaltrafikk kan ha betydning for hvor mange kryss det blir på ny E6. Nye Veier vil slik Trønderbladet har omtalt, kutte ut Lerkrysset for å spare over 400 millioner kroner og for å spare dyrkamark.  Om alle veiprosjektene Nye Veier har i sin portefølje får en innsparing på 20 prosent, regner Nye Veier med å være ferdig med å bygge alle innen 12 år. Innsparinga for Melhus-Ulsberg vil tilsvare tre milliarder kroner, og det er mer enn kostnaden for E6 Trondheim-Melhus, opplyste Bjørgård.

Tor Borten som bor på Ler og står klar til å legge ut et boligfelt med 140 boenheter, spurte om Nye Veier har tatt med i vurderinga at ny E6 kan gi mer boligbygging og mer næringsutvikling. Han sa også at tettsteder som Kvål , Ler og Lundamo fortsatt vil få en vei tvers gjennom, og at disse tettstedene kan få en del trafikk. Uten Lerkrysset blir avsvingingsmulighetene på E6 mellom Melhus og Støren kun på Hovin siden Lundamokrysset også har forsvunnet.

- Selv om vi henter inn kostnader andre steder, skal det noe til å hente inn det Lerkrysset koster, sa Vatnan.

Veien videre

Nye Veier skal i løpet av noen dager få svar fra regjeringen om det skal bygges firefelts motorvei på mesteparten av strekningen Melhus-Ulsberg. En slik veistandard krever blant annet at kurvaturer rettes ut, og Bjørgård opplyste at det kan være aktuelt å endre på veilinja på Hovin og Kvål.

Les også: Blir lykkelig av fire felt

Bompengesøknaden er gjort ferdig, og Nye Veier håper å få den behandlet i Stortinget i høst.

Nye Veier planlegger å ha strekninga Melhus-Ulsberg som 2-4 entrepriser.

Allerede i år håper Nye Veier å få ut anbudet for strekninga E6 Ranheim-Åsen, og så ha anleggsstart i 2019. For denne strekninga ser Nye Veier for seg at det blir to entrepriser.