Under Melhus Arbeiderpartiets folkemøte om ny E6 gjennom Melhus og da spesielt framtida til Lerkrysset, ble det full krangel mellom ordfører Gunnar Krogstad og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier.

Hvorfor Lerkrysset?

- Hvis vi klarer 20 prosent kostnadskutt for veistrekningene i porteføljen, vil vi være ferdig i 2027. Dere må begrunne hvorfor dere vil ha Lerkrysset, sa Vatnan.

Prosjektdirektøren og utbyggingssjef Lars Bjørgård argumenterte med at hvis alle optimaliserer sine veistrekninger, kan alle være ferdig i 2027.

- Da vil det ikke spille noen rolle hvilken plass strekninga er på, sa Bjørgård.

Vil stå opp

Ordfører Krogstad sa at det er viktig at lokalpolitikerne står opp og målbærer det folket sier.

- Jeg får inntrykk av at mange vil ha krysset. Ikke framstill det slik at om vi beholder Lerkrysset, er veien ferdig først i 2035, sa Krogstad engasjert.

Mens prosjektdirektør Vatnan flere ganger understreket at det skal bli vei, og lovte anleggsstart i 2021/2022, reiste både Tore Johansen og Gunnar Krogstad spørsmålet om det har noen hensikt å optimalisere E6 sør når de andre strekningene også optimaliseres. E6 sør står på 10. plass av 11. mulige.

- Vi blir ikke garantert noe. Hvis vi ikke er den lydige eleven, må vi sitte igjen. Det går ikke an å få en dårligere plassering enn det vi har nå, sa Johansen.

Innsparing

I Trøndelag skal Nye Veier bygge 108 kilometer ny E6, og lover å ha alt ferdig i 2027 såfremt det spares inn 20 prosent på hele porteføljen til Nye Veier. E6-strekninga Melhus-Ulsberg har et kostnadsoverslag på 15,9 milliarder kroner. Ei innsparing på 20 prosent, innebærer at 3 milliarder kroner må bort. Tas Lerkrysset med tilknytning over til Losen på Kvål vekk slik Nye Veier vil, er innsparinga 375–400 millioner kroner ifølge Nye Veier.

Nye Veier vil også:

  • Flytte veilinja fra vestsida til østsida av Buvatnet i Rennebu (besparelse 400–500 millioner)

  • Ta ut kryss på Berkåk sør og Løklia i Midtre Gauldal (innspart 100–120 millioner), samt en mindre endring på Prestteigen på Støren

  • Korte inn tunnel i Vindalsliene (innspart 80–100 millioner)

  • Bruke ett av dagens E6-løp i den nye Størentunnelen og ta vekk rømmingstunneler (350-400 millioner)

  • Flytte kryss for Skjerdingstad lenger nord, korte ned bruer og redusere beredskap for 200-årsflom. Skjerdingstad bru kan bli stående hvis E6 senkes en halv meter, tror Nye Veier.

Uten innsparing på 20 prosent, kan det i verste fall ikke bli ny E6 før i 2035, opplyste Vatnan.

Under folkemøtet som samlet rundt 50 personer, var det få synspunkter på innsparingspunktene bortsett fra Lerkrysset. Mange tok til orde for at de vil beholde Lerkrysset, og argumenterte for at krysset kan ha betydning for å redusere trafikk på lokalveien (gamle E6) og for et industriområde i Klæbu.

Nye Veier mener at det går med for mye dyrkajord om veilinja flyttes fra vestsida til østsida, og viser til at kutt av Lerkrysset og flytting av kryss på Skjerdingsta, kan gi 100 dekar dyrkajord innspart.

Kan starte i nord

Vatnan understreket at E6 Melhus-Ulsberg blir bygd, og at det er mulig at «problemstrekninger» kan bli tatt først. Veibygginga kan bli påstartet i nord, antydet utbyggingssjef Lars Bjørgård. Nye Veier arbeider for å kunne starte før 2021 på visse strekninger såfremt likviditeten er god nok.

- Det er litt rart å skulle velge mellom ny vei i 2027 og 2032 når vi har ventet i 50 år. Optimalisering av veien er å senke kvaliteten, sa Tor Borten. Guro Angell Gimse (H) tok igjen opp ønsket om sentral plan, og til det svarte prosjektdirektør Vatnan at erfaringa er at sentral plan fører til at det ikke går fort med planlegginga.

Ikke bestemt når

Einar Gimse Syrstad som er leder i Melhus Arbeiderparti, sier at hensikten med møtet er å lodde stemninga. Spørsmålet om Lerkrysset og annen innsparing kommer opp når Nye Veier legger fram nye reguleringsplaner. Utbyggingssjef Bjørgård forteller at Nye Veier skal ha møte med Midtre Gauldal kommune dennev uka om veien videre, mens Melhus kommune har bedt om et møte 13. september. Foreløpig er det ikke satt noen dato for en avgjørelse om Lerkrysset og annen innsparing, men Nye Veier ønsker fortgang for å ha planene klar slik at det blir rask byggestart om finansieringa er på plass.

Blant tilhørerne var Lars og Christian Moan fra Ler, og de ville etter møtet ikke ha noe bastant syn på om de vil ha Lerkrysset eller ikke.

- Vi får ta det som det kommer, sier Christian Moan.

Tor Borten reiste blant annet spørsmålet om det er tatt høyde for at næringsliv og boligbygging vil blomstre når det kommer ny E6, og at det kan få betydning for trafikkmengden på gamle E6.
Einar Gimse Syrstad i Melhus Arbeiderparti var ordstyrer.
Mange fra kommunestyret møtte opp på folkemøtet. Blant de frammøtte var det politikere fra ulike partier.