– Det skulle ha vært et hus der, kommenterte en forbauset tilhører da prosjektleder Roger Gjeldnes fra Rambøll viste videoen for E6-strekninga Kvålsdalen-Melhus sentrum.

Videoen ble vist for første gang da Nye Veier holdt folkemøte i kommunestyresalen i Melhus rådhus. Rundt 80 møtte opp, og det var langt flere enn Nye Veier hadde forventet.

Barndomshjemmet

Lars Kvam var en av tilhørerne, og sa i pausen til Trønderbladet at det er et sjokk å se at barndomshjemmet på Søberg er utradert på videoen.

– Mora mi på 85 år bor i huset, og jeg synes det er litt dårlig at hun må lese i lokalavisa hva som kan skje med huset hennes. Det kom som et sjokk på meg å se at huset var borte. Vi har sett for oss at garasjen måtte fjernes, men ikke bolighuset. Det har vært null informasjon, sier Kvam.

Utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier beroliget med at huset er med videre, men samtidig er han tydelig overfor de frammøtte at det kan være flere hus enn de innløste som kommer i veien.

– Det er de husene som er krysset av på reguleringsplanen, som er i veien. Det kan være ytterligere behov for innløsning på grunn av støy, sa Bjørgård.

Seks eiendommer er allerede innløst, og den siste ble innløst før påske, opplyser grunnerverver Lars H. Verkland i Nye Veier. Gården til Elling Nideng skal flyttes til et annet sted på Kvål. Grunnerververen understreket at de som får eiendommer innløst, skal få et bedre tilbud fra Nye Veier enn de ville ha fått via skjønnsretten.

700 millioner

Strekninga er på sju kilometer, og er kostnadsberegnet til 700 millioner kroner. I sør starter strekninga i Kvålsdalen, og der vil Nye Veier bygge ei rundkjøring. Denne omtales av politikerne som det nye Lerkrysset. E6-strekninga går fram til Melhuskrysset der rampesystemet vil bli ombygd for å gi plass til en vei med 110-sone. Under folkemøtet opplyste Nye Veier at de har dialog med Statens vegvesen om hastighetsnivået fra Melhuskrysset og mot Klett.

Store deler av dagens veilinje skal benyttes, og det kan skape utfordringer for trafikkavviklinga. Nye Veier bebuder allerede nå at folk må belage seg på støy, støv og rystelser. Folk på Søberg er også urolige for at boligområdet som allerede er tungt belastet med gjennomgangstrafikk, kan få enda mer i anleggsperioden.

– Jeg bor bak støyskjermen på Søberg, og jeg hører godt trafikken når jeg sitter utendørs. Med fartsøkning fra 90 til 110 kan det bli enda mer støy, sier Jarle Kolstad. Beboerne på Søberg ble lovet et eget møte om støyforholdene. E6-berørte er også tilbudt å få ta kontakt med Nye Veier under kontordagen 12. april. Reguleringsplanforslaget er ute på høring til 30. april. Nye Veier lovte et nytt folkemøte når entreprenøren er på plass, og Nye Veier ønsker å ha entreprenøren klar senest i løpet av nyåret.

En annen tilhører var Bernt Øien som er opptatt av hjortetrekket, og mener det bør bygges et t-kryss i stedet for den rundkjøringa som Nye Veier vil bygge ved Hofstad næringspark.

Nye Veier har gjentatte ganger lovt å starte bygging av denne E6-strekninga neste sommer. Men før det skjer, må en rekke forhold være på plass som veiutbyggingsavtale, bompengevedtak i Stortinget, intern prioritering i Nye Veier og vedtatt reguleringsplan i kommunestyret.

Utbyggingssjef Bjørgård opplyste at Nye Veier Trøndelag har klart innsparinga på 20 prosent, og har redusert kostnaden for E6-strekninga Ulsberg-Åsen med 5,1 milliarder kroner. En stor andel av innsparinga er tatt på strekninga Melhus-Ulsberg. Med innsparinga vil kostnaden for denne strekninga ifølge Nye Veier, bli på drøyt 23 milliarder kroner.