Det opplyser Melhus kommune på sin hjemmeside.

– Vi ser nå at det er et naturlig tidspunkt for at henvendelser med behov for oppfølgning eller helsetjenester går over i den ordinære linjen. Vi har derfor avsluttet pårørendetelefonen, sier enhetsleder Monica Brækken i enheten Arbeid og helse i Melhus kommune.

Behovsstyrt

Hun viser videre til at dersom det oppstår behov for akutt helsehjelp, vil fastlege eller legevakt være riktig instans. For øvrig behov for helsehjelp fra kommunen må helse- og velferdskontoret kontaktes.

– Vi har en brosjyre som heter Informasjon til deg som har vært utsatt for en alvorlig hendelse. Her er det mange forskningsbaserte råd om hvordan du kan ta vare på deg selv, legger Brækken til.

Driftet av kriseteamet

Det var kommunens psykososiale kriseteam som etablerte pårørendetelefonen like etter kranvelten i Melhus sentrum, hvor en kvinne i 50-årene omkom.

Brækken bekrefter til Trønderbladet at pårørendetelefonen, som var et tilbud både til ansatte i selskapet Hent, ansatte i Melhustorget og andre berørte innbyggere, er avsluttet.

– Vi har fulgt opp innringerne ut ifra våre retningslinjer for oppfølging, og har valgt å avslutte telefonlinjen og la kommunens ordinære apparat videreføre helsetjenestetilbudet, sier hun.