VIL HA DOBBEL UNDERGANG: Denne undergangen i Prestegårdsbakken mot Korsen-området, må utbedres. Kommunen har stilt krav om at det reguleres inn dobbel undergang her.

Ikke fornøyd med forrige plan

I fjor vinter ble et planforslag lagt frem av Nye Veier, men det ble senere tatt tilbake igjen. Nye Veier ble pålagt å regulere firefelts vei også fra Støren og videre sørover, og de skal spare inn 20 prosent av kostnadene. Samtidig var heller ikke Midtre Gauldal kommune fornøyd med forslaget, verken når det gjaldt løsningen forbi Støren barnehage og Støren skole. I tillegg var kryssløsningen ned mot nettopp skole- og barnehageområde for dårlig, og de krevde at det ble regulert inn dobbel undergang i Prestegårdsbakken opp mot Korsenområdet.

HVA SKJER HER? Et av de virkelig store spørsmålene, er hva skjer med dette området. Støren barnehage og Støren barneskole vil få spist opp en god del av sitt areal, og veien Soknes vil komme mye tettere inn på dem. Den veien skal i tillegg brukes som avlastningsvei, i perioder hvor E6 stenges.

De viktige punktene

Solem ramser opp de svært viktige punktene på Midtre Gauldals del:

Kryssløsningen på Prestteigen. Her gjelder det å få til så gode av- og påkjøringsløsninger som mulig.

At det blir regulert inn dobbel jernbaneundergang i Prestegårdsbakken.

Trafikk- og veiløsningen mot Støren skole og Støren barnehage. På siste plan mente kommunen trafikksikkerheten var for dårlig ivaretatt, og at veien spiste opp for mye av arealet inn mot skolen og barnehagen. Hvordan løsningen blir nå, når det i tillegg skal bli firefelts vei, vites ikke.

Håggå bru fortsatt viktig

- Er den avkjøringen ved Håggå bru like viktig nå, når Norsk Kylling forsvinner fra nettopp Engan og Støren?

- Ja, det vil jeg som planlegger si. Vi skal jo utvikle Engan videre. Og det er kommet et planforslag om et stort grus- og masseuttak på Olaplassen og Furukollen. Mesteparten av den trafikken skal gå nordover. Det er kjempeviktig at vi slipper å få all den trafikken gjennom sentrum, sier Solem.