Kronikk skrevet av Annikken Kjær Haraldsen, seniorrådgiver i KS Nord-Trøndelag, Åse Aspås, seniorrådgiver i KS Sør-Trøndelag, Ragnhild Sperstad Lyng, seniorrådgiver barnehage og opplæring hos Fylkesmannen i Trøndelag, Bjørn Rist, seniorrådgiver barnehage og opplæring hos Fylkesmannen i Trøndelag, Elin Bø Morud, leder for KOMPiS og Skolebasert kompetanseutvikling v/NTNU, Arve Thorshaug, studieleder ved grunnskolelærerutdanningen i Levanger ved Nord Universitet, Hans Lieng, leder i Utdanningsforbundet Sør-Trøndelag, Bjørn Wiik, leder i Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag

Utdanning er viktig. Det arbeidsmarkedet med tøffest konkurranse i dag, er de få arbeidsplassene som krever lavest kompetanse. For et par tiår siden kunne man reise til sjøs, jobbe på lager eller i butikk uten annet enn grunnskole. I dag krever de fleste stillinger minimum fagbrev. Derfor må vi ha en skole der elevene lærer mer, slik at de kan mestre livene sine og delta i arbeids- og samfunnsliv.

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal undersøkelse som måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag. I undersøkelsen som ble offentliggjort høsten 2016, ble det bekreftet at det er nær sammenheng mellom lærernes faglige fordypning og hvor mye elevene lærer. Barn starter på skolen med ulike utgangspunkt. Den norske fellesskolen har som mål å utjevne denne forskjellen. De norske resultatene fra TIMSS viser at godt utdannede og pedagogisk trygge lærere kan bidra til å utjevne slike forskjeller.

Det er stor enighet om at god grunnutdanning for lærere er viktig for norsk skole, men i tillegg er det nødvendig med videreutdanning for lærere som har jobbet noen år i skolen. Kunnskapsdepartementet, Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon i Norge (KS), lærerorganisasjonene og Nasjonalt råd for lærerutdanning (NRLU) har derfor signert en tiårig strategi for videreutdanning av lærere i skolen. I fjor fikk 6000 lærere videreutdanning i ulike fag. For kommende studieår vil staten kunne tilby enda flere lærere videreutdanning.

Dette er nasjonale tall, men situasjonen er ikke vesentlig annerledes i skolene i Trøndelag. For å bli en god lærer, trengs et sett av ferdigheter – men én av forutsetningene er at man har god fagkompetanse. Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, norsk og engelsk på barnetrinnet ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene, mens lærere på ungdomstrinnet må ha dobbelt så mange studiepoeng i de samme fagene.

Vår oppfordring er at skoleeiere bruker den statlige videreutdanningsstrategien i arbeidet med å oppfylle kompetansekravene for undervisning. Den 1. februar ble årets studiekatalog publisert, og søkerportalen på Udir.no ble åpnet for lærere. Søknadsfristen er 1. mars, og fristen for skoleeiere for å godkjenne søknader er 15. mars. Vi har tillit til at skoleeiere er opptatt av kvalitet i skolene og bruker Kompetanse for kvalitet til å gi lærere mulighet for videreutdanning. Dette bør avspeiles i prioriteringene og godkjenningene av søknadene for lærere. Vi trenger lærere som åpner dører for verden og framtida!