Etter en sommer med et godt innblikk i eldreomsorgen i Midtre Gauldal, er jeg mildt sagt bekymret og trist.

Sykehjemmet bærer sterkt preg av «sommerstengt», og man sitter igjen med et inntrykk av underbemanning og altfor lite fagutdannet personell. De ansatte gjør så godt de kan, om det er den unge vikaren eller de altfor få sykepleierne som løper mellom avdelingene.

Hvordan de har det, kan jeg bare tenke meg, men det hjelper i hvert fall ikke på rekrutteringen av flere unge inn i yrket eller bidrar til at de fast ansatte holder ut lenger i jobben. Det snakkes mye om at det er vanskelig å få tak i vikarer, men jeg antar at dette også handler mye om kommuneøkonomi og ikke minst prioriteringer. Det er på tide at det satses på eldreomsorgen i Midtre Gauldal kommune, og at man planlegger og legger til rette for en god og verdig eldreomsorg nå og i fremtiden. Da kan løsningen umulig være å redusere både antall plasser og fagutdannet bemanning.

Det har kommet meg for øre at alle ansatte i skolene i Midtre Gauldal skal på todagers kurs på Oppdal før skolestart, med hotellovernatting. Det kan sikkert være bra det og de fortjener det helt sikkert, men er dette riktig prioritering i ei tid med vanskelig og trang kommuneøkonomi? Er ansvarlige politikere i helse og oppvekstutvalg (og andre) klar over hvordan pengene brukes? Og kan de forsvare dette?

Det er snart valg og jeg har ett ønske til politikerne: Begynn å ta ansvar og sett dere bedre inn i hva kommunens midler brukes til. Hovedoppgaven til en kommune er å gi innbyggerne gode tjenester, og da hovedsakelig innen helse og omsorg og skole og oppvekst. Da er det noe som skurrer når andelen som går til administrasjon og rådmannens stab bare blir større og større, og det ansettes assisterende ledere og kommunikasjonsrådgivere over en lav sko.

Som en klok mann sa en gang: Når båten holder på å synke, må man kaste ut det man ikke har bruk for.

Skrevet av «Bekymret innbygger»

Innlegget er skrevet av en innbygger som ønsker å være anonym. Trønderbladet kjenner hennes identitet.