Skole er kjernen i tjenestetilbudet i en kommune, og en viktig forutsetning for å gi alle barn like muligheter for et godt liv. Senterpartiet i Melhus har tre konkrete tiltak for å styrke Melhusskolen de neste fire årene.

  1. Nærskole i alle 7 tettsteder: For Senterpartiet er det viktig med nærskole. Jeg fikk bakoversveis på paneldebatten som bondelaget arrangerte i forrige uke, hvor Høyres ordførerkandidat Stine Estenstad var veldig tydelig, «…vi er nødt til å se på skolestrukturen i Melhus». La det være klart, Senterpartiet kommer fortsatt jobbe for å bevare alle skoler i kommunen. Vi ser hvordan skolene holder liv i bygdene, og hvilken rolle den har for nærmiljøet. Et godt eksempel er at det er barneskoler i Kvål, Ler, Lundamo og Hovin. Mens disse ungene samles i Lundamo ungdomsskole. Ungene kan være i sitt nærmiljø frem til de er 12-13 år, der kjenner de fleste ungene i skolen, foreldrene kjenner barn på tvers av årskull og de fleste er på hils. I mange av tettstedene er skole navet i bygda, der det er aktivitet fra morgen til kveld og for folk i alle aldre. Melhus er beriket med både små, mellomstore og et stort tettsted. Vi ønsker at det skal være utvikling i alle tettstedene, og da er det viktig å ha skole.

  2. Styrke laget rundt barnet: Skolen trenger kompetente lærere. Melhusskolen har mange flinke lærere som de siste årene har fått mulighet å videreutdanne seg i bl.a. fag som norsk, matematikk og engelsk. Faglig kompetente lærere er viktig for den faglige utviklingen til elevene. Vi i Senterpartiet ønsker å styrke laget rundt barnet ytterligere, ved å i tillegg få inn annen fagkompetanse i skolen. I mange klasserom har fagarbeidere en viktig rolle, fordi de har mulighet å jobbe på en annen måte enn en faglærer. På mange skoler følger fagarbeideren klassen gjennom dagen, mens det er ulike faglærere i løpet av en skoledag. Fagarbeiderens status i klasserommet bør løftes, og det bør fokuseres mer på videreutdanning og kompetanseheving av fagarbeidere, fordi de kan ha en viktig rolle i å skape et godt læringsmiljø i klasserommet.

  3. Inkluderende og mangfoldig opplæringsarena: Senterpartiet anerkjenner praktiske ferdigheter på linje med akademiske ferdigheter. Vi tror at praktiske fag og mer praktisk læring vil bidra til at flere får en skolehverdag der de opplever mestring og lærelyst. Variasjon i undervisningen vil skape inkludering. I altfor mange år har vi sett at noen grupper faller lettere gjennom i skolen, deres interesser og verdier har ikke sammenfalt nok med skolens normer.

Lill-Therese Varsi, 2. kandidat og leder for Senterpartiet i Melhus