Anna Therese Skei (16) fra Melhus og Marthe Normannseth (16) fra Buvika syntes matematikkoppgaven var gøy. Byggverkene har stått utstilt i biblioteket til Melhus videregående skole. Så ble alt knust og spist opp av konstruktørene, skrev Trønderbladet 21. desember 2013.

– Bedre enn å sitte i klasserom

Sju pepperkakehus er blitt til som en del av matematikkfaget for elevene ved faget helse- og oppvekst, og det er første gang skolen har hatt et slikt matteprosjekt. En scene med musikere og en borg er blant byggverkene.

– Dette var mye bedre enn å sitte i et klasserom, sa Anna Therese Skei (16) til avisa.

Før bakinga konstruerte elevene husene, og de laget maler. Arealet skulle beregnes, og egne byggetegninger skulle foreligge. Så kunne bakinga ta til, og til slutt skulle husene limes sammen og pyntes.

– Det var en liten utfordring i å få husene sammen, fortalte Skei.

Relevant undervisning

Bruken av matematikk i matlaginga er en del av FYR-prosjektet matematikk inn på kjøkkenet.

– Alle gruppene kom i mål. De har laget fine plakater der tegningene er vist fram, sa mattelærer Mette Heggberget som sammen med lærer Tone Fossbakken har hatt det nyskapende matteprosjektet.

– Pepperkakehusene har vært et tidkrevende prosjekt, og det ble ikke så mye tid til pynting, fortalte faglærer Berit Bordal Larsen.