Frustrasjonen har vært stor for mobilbrukere i de sørlige delene av Hauka det siste halve året. Dekningen skal ha blitt betraktelig dårligere på et sted som var dårlig stelt fra før, til tross for at mobil-nettet i Midtre Gauldal skal ha blitt kraftig utbedret de siste årene.

Fikk ikke svar

Da de ikke fikk noe svar fra operatøren på hvorfor det har blitt slik, sto både Kåre Lund fra Heggvoldgrenda og gårdbruker Nils Olav Moen fra Vollum Gård fram i Trønderbladet for å belyse den fortvilte situasjonen.

Traff Netcom-utsending

Trønderbladet kontaktet operatøren Netcom, som kunne opplyse om at de ikke kunne finne noen feil på masta ved Råløkkja, som skal dekke det aktuelle området. Det var ikke er utført noe arbeid på stasjonen det siste halve året.

– Han hadde såpass avansert teknisk utstyr at han kunne føre signallogg mens han kjørte. Jeg tok ham med rundt for å teste problemområdene, og det vi oppdaget kan gi en god forklaring på hvorfor situasjonen er som den har blitt, sier Johansson til Trønderbladet.

Mistenker feilkobling

Det viste seg nemlig at det gamle 2G-nettet hadde svakere signaler enn det nye 3G-nettet - signaler som egentlig skulle ha vært på samme nivå. Ettersom de fleste plassene i sørlige Hauka er uten 3G-muligheter, er innbyggerne avhengig av god dekning på 2G.

– Teorien hans går på at noe ble koblet feil på masta da 3G-nettet ble oppgradert for ett år siden. Etter at han rapporterte inn til Netcom om dette, prøvde han senere å koble ut 3G. Da kom 2G-signalene opp på normalt nivå, forklarer IT-sjefen.

– Det støtter jo godt opp under det folk i området har opplevd den siste tiden. Forslaget hans var å installere 3G på nytt på en annen måte slik at det ikke påvirker nettet.

Netcom bekrefter i ettermiddag at det viser seg at 2G ikke fungerer som det skal så lenge 3G er aktivert på basestasjonen.

3G suger kraften fra 2G, slik at signalene ikke rekker like langt som de pleier, og folk får da problemer med å ringe. Som en midlertidig løsning har vi skrudd av 3G, slik at 2G nå fungerer normalt, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Cecilie Sheen.

– Elementær feil

Innbygger Kåre Lund var også behjelpelig da de to besøkte området, slik at flere av de mest utsatte plassene også ble testet. Lund har vært av de mest aktive for å få et svar på hvorfor situasjonen har gått fra vondt til verre, og er ikke spesielt imponert over hvordan operatøren har behandlet beboerne, selv om de nå ser ut til å ha funnet en løsning.

– Det er underlig at de har brukt fra februar, da vi først tok kontakt, til nå før de kunne tenke seg å se på saken. Vi måtte gå til media for at de skulle reagere. Hvis det er rett det som nå er avdekket, og at de ikke har foretatt kontroll i området etter at de satte inn nytt utstyr, så er det en elementær feil, sier han.

– Det er beklagelig at de ikke tar klagene på alvor. Det er nesten slik at man burde vurdere erstaningskrav. Vi betaler like mye som andre for abonnementene våre.

Kåre Lund fra Heggvoldgrenda er ikke imponert over behandlingen fra operatøren de siste månedene.