Til tross for at mobil-nettet i Midtre Gauldal skal ha blitt kraftig utbedret de siste årene, opplever flere brukere sør for mobilmasta ved Råløkkja tvert imot at situasjonen har blitt verre.

– Blir sinte

To frustrerte beboere, Kåre Lund fra Heggvoldgrenda og gårdbruker Nils Olav Moen ved Vollum Gård, ga i tirsdagens Trønderbladet klar beskjed.

– Vi er godt vant med elendige mobilforhold her oppe, men når vondt blir til verre blir vi sinte, sier Moen.

Han har de siste månedene opplevd akkurat det samme som Lund, som bor en femminutters kjøretur unna over dalføret.

De skal begge motta signaler fra den Netcom-drevne basestasjonen, og mener bestemt noe må ha skjedd med innstillingene på masta. Den gir også dekning til hyttefeltet på Ramstadsjøen på den andre siden av høyden.

Mistenker justering

I en e-post-korrespondanse Trønderbladet har fått tilgang til med kundesenteret til operatøren Chess, som benytter seg av Netcom-nettet, har Lund fått oppgitt som mulige årsaker at antennen på senderen kan ha blitt endret stilling på, eller at flere brukere i nettet kan være en forklaring.

– At årsaken er økt belastning skulle gi en variasjon i dekningskvalitet gjennom døgnet. Problemet er rimelig konstant, mener Lund, og får støtte fra gårdbruker Moen, som er avhengig av mobilnettet i den daglige drifta.

– Situasjonen har blitt merkbart dårligere, og vi får ikke noe tydelig svar på hvorfor det har blitt slik. Dette er noe svært mange har merket, og mistanken går jo på at de har justert retningen på senderen så den ikke dekker godt nok sørover. Det er nærliggende å tro at dette kan ha noe med prioritering av hyttefeltet på Ramstad å gjøre, men det har vi vel ikke dekning for å si så langt. Det som er helt sikkert er at dekningen har blitt dårligere for oss på sørsida av masta, sier han.

Finner ingen feil

Etter henvendelse fra Trønderbladet har Netcom nå prøvd å få klarhet i saken.

– Teknikerne våre har søkt på to basestasjoner som dekker området, og det er ikke blitt gjort noe arbeid på disse basestasjonene det siste halve året som skulle påvirke dekningen, sier Ellen Cecilie Sheen, som er kommunikasjonsrådgiver i Netcom.

Restart og signalsøk

Den ene mobilsenderen skal nå ha blitt restartet og gitt ny programvare.

– Det håper vi vil hjelpe. Teknisk avdeling sitter og overvåker basestasjonene og følger med på statistikken om alt går som det skal. Så langt ser alt fint ut, men det vil ta cirka et døgn før vi ser om det er noen endring, sa Sheen onsdag formiddag.

– Det er fint om kundene melder tilbake torsdag og gir beskjed om de har merket en bedring eller ikke.

De berørte Trønderbladet har snakket med torsdag ettermiddag har så langt ikke merket noen forskjell, men IT-sjef i Midtre Gauldal, Göran Johansson, sier kommunen vil foreta signalmålinger i området i løpet av uka.

Bekymret for sikkerheten

Kåre Lund mener det ikke vil være trygt å bo i området hvis situasjonen ikke bedrer seg, og frykter for sikkerheten til barnabarna, som bor på sønnens gård like ovenfor hans eget hus.

– Vi opplever hele tiden at samtalene blir brutt, eller at hverken vi eller de som prøver å nå oss kommer igjennom. For to år siden hadde vi en gressbrann like ovenfor gården. Da fikk jeg tak i nødetatene uten nevneverdige problemer, mens det nå i samme område er helt dødt. Dette har vi sjekket både gjennom Telenor- og Netcom-nettet, og det første er om mulig verre enn det andre, sier Lund.

Nils Olav Moen (t.v.) på Vollum Gård sliter til daglig med elendig dekning, noe har mener går ut over drifta. Både han og «nabo» Kåre Lund er begge overbevist om at noe har skjedd med senderen ved Råløkkja, men har så langt ikke fått noen forklaring.