Salting av fylkesveier bør reduseres, er rådet fra Statens vegvesen.

Nye kontrakter

Tonnevis med salt

Fylkesveiene 30 (mellom Støren og Røros) og 708 (Melhus sentrum-Hølonda) er i klasse DKD, og der er saltforbruket 5–10 tonn pr. kilometer.

– Vi har kjørt ganske restriktivt når det gjelder salting på fylkesveier, sier byggeleder Per Olav Krogstad i Statens vegvesen.

Krogstad forteller at en av veiene der saltbruken er dempet, er på fylkesveg 708. I stedet ønsker vegvesenet at entreprenører som har oppdraget med veivedlikeholdet, skal bruke strøsand.

– Enkelte dager kan veiene oppleves som glatte. Vi har hatt hendelser der vi hadde ønsket at entreprenøren var tidligere ute. Vegvesenet kjører rettede kontroller, men vi kan ikke kjøre etter entreprenøren for å sjekke, sier Krogstad.

Thor Asbjørn Lunaas, seksjonsleder for asfalt og veioppmerking i Statens vegvesen, forteller at veisalt ikke skader, men er med på å påskynde slitasjen på asfalten.

Økt bremselengde

Statens vegvesen foreslår å senke friksjonskravet for å få ned saltbruken. Ved å senke kravet, kan brøyting og strøing benyttes som tiltak. Vegvesenet mener at selv om en senker kravet, vil veien kunne karakteriseres som god vintervei.

For fylkesveg 700 (mellom Berkåk og Orkdal) er saltforbruket 7–11 tonn pr. kilometer, mens det er ett tonn for fylkesveier i laveste klasse. Å foreta en nedklassifisering av veier til lavere vedlikeholdsklasse, frarådes av vegvesenet og viser til hensynet til trafikksikkerheten.

Klassifisering

Fylkestinget skal få dokumentasjon før de tar beslutninga om de nye driftskontraktene for region Gauldal og Oppdal skal ha lavere friksjonskrav for å dempe saltbruken, og om noen fylkesveier skal nedklassifiseres.

Driftskontrakten Gauldal/Oppdal omfatter E6 fra Opplands grense til Klettkrysset, riksveg 3 i Sør-Trøndelag, riksveg 70 i Oppdal og fylkesveier i Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus og delvis Skaun. Omfanget av dagens driftskontrakt er på 165 millioner kroner eksklusiv moms, og er anslått til 184 millioner eksklusiv moms i neste driftsperiode (2018-2023).

Vegvesenet anbefaler at det bare inngås femårskontrakter, og at grøntvedlikeholdet også inngår i kontraktene.

I FELTEN: Byggeleder Per Olav Krogstad i Statens vegvesen. Bildet er tatt sist vinter.