Søndag skulle Mali Dyrendahl (57) ta bussen fra Søberg til Trondheim slik hun har gjort mange ganger tidligere. Men da bussen på rute 340 kom, sto det «full buss» på bussen og sjåføren nektet å ta henne med.

Lenge å vente til neste

– Bussen var veldig bra i rute. Sjåføren sa at han beklaget at bussen var full, og at jeg selv måtte ringe AtB for å få alternativ skyss. Jeg spurte om jeg kunne få stå i bussen til Melhus sentrum, men det ville sjåføren ikke. Da jeg ringte AtB, sa de at jeg kunne ta drosje. Men jeg måtte selv legge ut for drosjen. Hvis jeg hadde vært bussjåfør, ville jeg ha varslet om at det var behov for ekstra busser for bussen var sikkert full lenge før den kom til Søberg, sier Dyrendahl.

Det var klokka 14.38 hun skulle ha tatt bussen etter helgebesøk hos kjæresten Kristian på Søberg. Neste buss gikk ikke før klokka 20.07, og det går bare fire busser på søndager fra Søberg.

– Jeg valgte å gå retning Melhus sentrum, men dit er det nesten en time å gå og jeg hadde med bagasje. Etter å ha gått litt, begynte jeg å haike, og fikk sitte på med en til Klett der flere bussruter går til Trondheim. Derfra gikk jeg langs E6 til Storlersbakken for å finne en bussholdeplass, og det var ikke noe særlig trivelig å måtte gå langs E6, forteller Dyrendahl som ofte tar bussen fordi billetten er billig og det er dyrt å kjøre bil.

– Skyldes den fulle bussen at det er blitt billigere å ta buss fra Støren? Neste gang jeg skal ta bussen, vil jeg føle meg utrygg på om jeg får bli med bussen. AtB burde sette opp flere busser hvis det nå er blitt flere reisende, mener Dyrendahl.

Beklager

Markedssjef Grethe Opsal i AtB opplyser at det er rapportert om at fire personer ikke fikk bli med bussen på den avgangen Dyrendahl skulle ha reist med.

– Det er beklagelig at denne situasjonen har oppstått. Rutinen sier at operatør skal sette opp ekstra transport i slike tilfeller. Vi ser at dette dessverre ikke har skjedd i dette tilfellet. Alternativt for kundene når bussen ikke kommer som avtalt, er å benytte vår reisegaranti. Dersom det er mer enn 20 minutter til neste buss kommer slår vår reisegaranti inn. Reisegarantien er bygget på at kunden kan bestille drosje mot refusjon. På regionbuss vil dette i mange tilfeller være raskere enn å vente på at ny buss vil komme, opplyser Opsal.

Rute 340 har ikke tillatelse til å ha stående passasjerer. AtB mener at folk kan stole på at de får bli med en buss når bussavgangen står i rutetabellen.

– Ja, vårt tilbud skal være forutsigbart og vi jobber hver dag sammen med operatørene for å levere et så godt tilbud som mulig. Dessverre kan avvik som dette forekomme, og det er av den grunn vi har reisegarantien som en trygghet for kundene, forklarer Opsal.

Når det gjelder endring i reisemønsteret som følge av nye takstsoner, svarer Opsal at det er litt for tidlig å si ennå om det er utslag. Leder Einar Gimse-Syrstad (Ap) i brukerutvalget for kollektivreiser i Melhus mener at AtB må ta tak i problemet med fulle busser. Lignende tilfeller som det på søndag, har han hørt om. Når det gjelder reisegarantien og tilbudet om å ta drosje såfremt en legger ut selv, svarer Gimse-Syrstad slik.

– Unger kan være usikre på om de kan bestille drosje, sier Gimse-Syrstad.

Gimse-Syrstad har også tatt opp at det nye takstsonesystemet kan slå uheldig ut, med Per Olav Skurdal Hopsø som er leder for fylkeskomiteens utvalg for samferdsel.

En annen sak som har opptatt brukerutvalget, er busstilbudet til og fra Løvset der spørsmålet er hvordan tilbudet skal være.

IKKE SÅ OFTE: Søndager er det bare fire bussavganger fra Søberg, og Mali Dyrendahl måtte ha ventet 5 1/2 time på den neste avgangen for å kome seg til Trondheim. Foto: Gunn Heidi Nakrem
IKKE UKJENT: - Vi har vært borti problemet med frakjøring, og det er veldig kjedelig når det skjer, sier Einar Gimse Syrstad, leder for brukerutvalget for kollektivreiser i Melhus. Foto: Gunn Heidi Nakrem