- Kroppen er alltid spennende å lære om for barn, og når man får bli kjent med både hjerte, lunger, magesekk, tarm og skjelett, er elevene nysgjerrige og undrende. Det konstaterer Anita Wike, lærer ved Rosmælen skole og barnehage.

FORSYNER SEG: Mali og Emilie på 1. trinn forsyner seg.

I en periode har 1.-4.-trinn hatt fokus på kropp, helse og kosthold. I denne perioden har elevene fått arbeide på tvers av trinn i ulike fag for å få vite mer om dette temaet.

Mat og matte

I arbeidet med dette temaet har elevene fått arbeide tverrfaglig med både norsk, matematikk, naturfag, engelsk og mat/helse.

- Den gode samtalen rundt et sunt kosthold og hvor viktig det er for helsa vår, har absolutt vært til stede. Det ser ut til at barn i tidlig alder har stor forståelse av hva som er godt for kroppen hver dag, og hva man helst bør spise bare innimellom, forteller Wike i en epost til avisa.

SUPPEGLEDE: Telise Bøle fra 4. trinn og Luna Sofie Garberg, 2. trinn.

Sosialt

Det sosiale aspektet ved en slik temaperiode er at elever på ulike trinn for jobbet sammen, og bli bedre kjent med hverandre enn det de blir ute i friminuttene.

Elevene får i tillegg besøke andre klasserom og treffe lærere de vanligvis ikke har.

LANGBORD: Langbord med flere trinn. Foto: Rosmælen skole

- Denne gangen fikk vi en ekstra god avrunding på temaet da alle elevene delte et sunt og godt fellesmåltid sammen. De ulike trinnene hadde ansvar for hver sin rett, og kom til bords med grønnsakssuppe med grove scones, smoothie og fruktsalat. Stemningen var god rundt måltidet, og mange elever gikk tilbake til suppekjelen både to og tre ganger. Ulike trinn delte så oppskriftene med hverandre, så vi regner med at det nå blir laget mat av mange unge kokker på Kvål i tiden som kommer, sier Anita Wike som har sendt oss en liten rapport med bilder.

SUNT: Smoothie, grove scones og grønnsaksuppe. Foto: Rosmælen skole