Etter å ha fått komme inn i tre lokale Rema-butikker som et prøveprosjekt innen lokalmat, tok det virkelig av for Eidsmo Kjøtt på Kvål.

Opptur

Kvalitetsansvarlig Vidar Martinsen i Eidsmo Kjøtt forteller at firmaet som har fire ansatte, hadde en omsetning i fjor på 6,6 millioner kroner. Bedriften eies av Harald Eidsmo og Arnt Steinsvoll.

– Vi regner med 35 prosents omsetningsøkning i år, og har som mål å klare 15 millioner kroner neste år. Det har vært en veldig bra respons hos forbrukerne, og det er de som bestemmer, sier Martinsen.

I vinter fikk Eidsmo Kjøtt komme inn i tre Rema-butikker som et prøveprosjekt hos Rema, og har etter hvert kommet inn i 20 Rema-butikker i Midt-Norge. Martinsen forteller at Eidsmo Kjøtt har bestemt seg for å ta seg av distribusjonen selv til Rema-butikkene, og han kjører opp i 25.000 kilometer for å få levert varer rundt om i Trøndelag.

– Dette er ingen 7 til 16-jobb. Når du først har startet, må du fortsette, sier Martinsen.

I tillegg har Eidsmo Kjøtt fått innpass hos Coop, og Spesialgrossisten distribuerer til Coop-butikkene. Også innen leveranse til Coop opplever Eidsmo Kjøtt omsetningsøkning.

Flaggskip

Det mest populære produktet er Godbit, men flaggskipet Eidsmo morr som har vært med siden starten i 1955, slår også godt an.

– Når jeg står på stand i butikker, kommer det 20-30-åringer som sier at de er vokst opp med morren, sier Martinsen.

Avtalen Eidsmo Kjøtt fikk med Rema i vinter, har vært viktig for spekematprodusenten på Kvål. Nå er ambisjonen om økt omsetning og innpass i butikker i Trondheim.

Spekematen Eidsmo Kjøtt leverer, er produsert på Kvål og bedriften har to-tre produksjonsdager i uka. I løpet av uka besøkes alle de 20 Rema-butikkene bedriften har fått leveranse til. Før jul planlegger bedriften å lansere nye produkter, og Martinsen utelukker ikke at det vil komme nye bestselgere neste år.

Mer bevissthet

De tre første Rema-butikkene har henholdsvis Paul Zimmerlund, Kristian Lorvik og Tom Roger Stamnli som kjøpmenn, og er lokalisert i Gauldalen. Kjøpmennene forteller at lokalmat selger godt, og Lorvik opplyser at varene fra Eidsmo Kjøtt utgjør 17,5 prosent av spekematomsetninga. Bestselgeren er morr i kveld, og den er kun slått av Jubelsalami.

– Folk er blitt mye mer bevisst på hvor maten kommer fra, og spesielt frukt og grønt, sier Zimmerlund.

Rema 1000 lokalt selger lokalmat som Hognaøl fra Kotsøy, produkter fra Norsk Kylling på Støren, supper fra John og Mannfred (produsert i Hofstad næringspark i Melhus) samt mat fra Røros, Oppdal, Meråker og Frosta. Kjøpmann Stamnli sier at i et distrikt med blant annet slakteri, burde være mulig å få inn enda flere lokalmatprodusenter.

– Målet er å ha en egen lokalmatdisk, men da vi kunne tilby lokale varer hele året. Vi ønsker å bli kontaktet at lokale produsenter som ønsker å selge produktene lokalt, og vi er i konkrete samtaler med lokale produsenter, sier Lorvik.

VARER: Harald Eidsmo og Arnt Steinsvoll driver produksjon og utsalg på Kvål. Nå får de god salgshjelp av at produktene også er å finne i dagligvarebutikker. Foto: Gunn Heidi Nakrem