Blant godt over hundre ulike stand ble Smak og Opplev Melhus nummer to på helgas kåring av beste stand under matfestivalen, og det den første gangen de var med på festivalen. Cathrine Jakobsen, eier og daglig leder i Schei Jakobsen forteller at de tok til seg lærdom underveis og gjorde små endringer i standen.

–Vi lærte en del underveis, og gjorde små endringer i standen vår, som for eksempel å flytte hyller med varer litt lenger fram i teltet, forteller hun.

På sine nettsider begrunner juryen andreplassen med følgende:

–Helt ny utstiller, har tenkt annerledes om samarbeid mellom utstillerne enn mange andre. De har veldig mye fint på standen sin, med trend og tradisjon som gjennomgående tema.

Vaaganhuset fra Klæbu ble vinner av konkurransen, og ifølge Astrid Sæther, fra Melhusgården Øvre, var det en spesiell grunn til at de slo Smak og Opplev Melhus på målstreken.

–Det var ikke mye om å gjøre, men de slo oss på grunn av at de hadde innslag av samisk mat, som var hovedtema på årets festival. Vi hadde ikke med noe samisk, forklarer hun.

Helgapakken

Smak og Opplev Melhus har et ønske og en plan om å få et fast utsalgssted på sikt. Helgapakken, som også ble solgt i helga, kan være starten på dette. Dette er en idé om en pakke som skal inneholde produkter fra alle produsentene i Smak og Opplev Melhus, og daglig leder for næringsforeningen i Trondheimsregionen avd. Melhus Hans Petter Øien Kvam, forteller at de skal se på hvor stor interessen rundt denne pakken var i helga for å diskutere om dette blir en satsing.

–Vi skal sette oss ned en dag i løpet av uka for å evaluere helga. Da vil Helgapakken være et av temaene, og vi vil se på salget og interessen rundt produktet på festivalen, for deretter å ta stilling til om det blir en satsing fremover.

Samarbeid

Noe av den største suksessformelen for Smak og Opplev Melhus er det gode samarbeidet mellom de ulike produsentene. Under matfestivalen i helga sto alle på samme stand, og alle solgte hverandres produkter.

Øien Kvam forteller at ikke alle produktene solgte like mye i helga, men at det likevel ble en stor suksess også for disse.

–Noen produkter, kanskje spesielt store og tunge kjøttprodukter, gikk ikke like bra som de andre. Likevel fikk jo disse vist seg frem, og ikke minst fikk man markedsført hvordan man kan få kjøpt disse ved en senere anledning, sier han.

Dette gjenspeiler noe av det Harald Eidsmo, daglig leder ved Eidsmo Kjøtt sa til Trønderbladet i forkant av festivalen.

–Festivalen blir en fin mulighet for oss til å få promotert våre produkter. Jeg håper også at flere får øynene opp for at vi har en utsalgsbutikk her på Kvål, sa han.

Henrykte

Hele gjengen i Smak og Opplev Melhus var enormt fornøyde med gjennomføringen og resultatet av festivalen.

De mente at både salget og at de ble nest beste stand var langt over forventningene de hadde på forhånd.

–Det blir omtrent som en rus mens vi står i det, vi svever utrolig høyt mens det pågår, sier Cathrine Jakobsen med et godt smil om munnen.

Før festivalen var flere smånervøse, og de visste ikke helt hva de gikk til, eller om de ville være med flere ganger. Nå er den tonen en helt annen, og gjengen håper også på å få flere produsenter med til neste år.

–Nå er vi ikke i tvil lenger nei, vi skal absolutt være med neste år også, forteller Astrid Sæther.

–Vi håper også at vi kan få med enda flere med tilknytning til Melhus i Smak og Opplev Melhus, konstaterer Øien Kvam.

Stolthet og tilhørighet

Flere melhusbygg var innom standen i løpet av helga, og produsentene selv sier de fikk mange flotte tilbakemeldinger fra personer som ble stolte av å være melhusbygg.

–Jeg har stått som kontaktperson under festivalen, og har fått flere tilbakemeldinger om at folk er utrolig imponert, og flere sier dette gjør dem stolte av å være fra Melhus. Vi har skapt en stolthet og tilhørighet til Melhus, noe av det som har vært vårt største mål også, sier en henrykt Hans Petter Øien Kvam.