- Jeg er i utgangspunktet imot parkeringsavgifta, sa Jens Otto Havdal (Ap) i Melhus formannskap.

Flere vil ta toget

Trønderbladet har tidligere omtalt parkeringsavgifta Melhus skysstasjon vil innføre i løpet av året for ifølge styrelederen og daglig leder å rydde opp i parkeringskaoset. I dag står det mange flere biler enn de 233 det er plass til, og det har vært nestenulykker. Samtidig er det ledig plass på de to pendlerparkeringene på Brubakken, men folk vil heller stå parkert utenfor Melhus skysstasjon for å kunne ta toget siden reisetida med toget er mye kortere enn med rutebuss.

Under en pressekonferanse ble ordfører Gunnar Krogstad (Ap) klar over etter at Trønderbladet hadde stilt spørsmål om hva Melhus skysstasjon planlegger å gjøre, at det kommer parkeringsavgift fra første minutt. Tidligere har daglig leder Anders Grønning antydet at parkeringsavgifta ville inntreffe først etter 12 timers parkering.

Ordfører Krogstad bad styreleder Knut Rostad komme til Melhus formannskap for å orientere om den kommende parkeringsavgifta - noe som også ordføreren er lunken til. Tirsdag var styreleder Rostad hos formannskapet, og beskjeden var klar: Parkeringsavgifta kommer enten formannskapet vil det eller ikke.

Hva koster det?

Dessuten at parkeringsavgifta blir innført fra 1. juli, at det vil koste 100 kroner i måneden med abonnement, 50 kroner uka og 25 kroner dagen. Videre sa Rostad at en ikke er garantert plass selv om en tegner abonnement.

- I Melhus sentrum har vi for lite parkeringsplasser og folk parkere vilt. Fylkespolitikere stopper boligfelt på grunn av at det kan bli flere biler, sa Havdal.

Havdal mener at folk er villige til å betale 100 kroner i måneden for et abonnement, og at det fortsatt vil stå mange biler utenfor skysstasjonen slik at problemet med overparkering likevel ikke blir løst.

UENIGE: Styreleder Knut Rostad mener at parkeringsavgift må til for å få færre biler ved Melhus skysstasjon, mens politiker Jens Otto Havdal mener at folk vil betale 100 kroner pr. måned for å få stå ved skysstasjonen.Men da må folk forvente å få en plass ellers er vi like langt,mener Havdal.

- Jeg er veldig betenkt over parkeringsavgifta. Det store problemet er at det er for få parkeringsplasser i Melhus sentrum, og Melhus sentrum vokser, sa Havdal.

Havdal jobber i NSB, og pendler med toget fra Melhus sentrum for å komme til arbeidsplassen.

- Jeg blir spurt av folk om hvorfor vi gjør dette, sa Havdal.

Mens styreleder Rostad mener at en del parkeringsplasser utenfor skysstasjonen opptas av folk som tar toget til Værnes og blir borte i flere uker, mener Havdal det er en myte at det er langtidsparkering utenfor skysstasjonen.

Jan Frode Hatlen (V) er en av dem som er lunken til parkeringsavgift, og han ser for seg t pendlere tar strake veien til byen med bil når E6 med 110-sone står ferdig. Å skulle ta buss til City Syd, bytte til Metrobuss og så ta en annen buss til arbeidsplassen, tror Hatlen vil virke lite fristende.

- Det er lett å forstå hva folk vil prioritere, opplyste Hatlen.

Hvem bestemmer?

Det er ikke Melhus formannskap som avgjør om det blir parkeringsavgift ved Melhus skysstasjon, og styreleder Rostad sier til Trønderbladet at avgifta blir innført uansett hva politikerne måtte mene.

- Hvis dere mener noe annet enn styret, får dere kaste de politikerne dere har i styret, foreslo Rostad.

Ordfører Krogstad reiste spørsmålet om Melhus skysstasjon har kartlagt hva som kan bli konsekvensene for Melhus sentrum dersom parkeringsavgifta blir innført, og at det var et vesentlig moment for ham da han i fjor tok kontakt med Melhus skysstasjon da planene om parkeringsavgift ble kjent.

- Vi er klar over at det kan bli en del villparkering, men vi må ta støyten, sa Rostad.

- Ingen gullgruve

Rostad viste til overfor formannskapet at Melhus skysstasjon er kommet i en vanskelig situasjon på grunn av kravet om seks ladestasjoner og skilting. Melhus skysstasjon er et aksjeselskap, og ble startet i 1988. Formålet for selskapet er «å bygge og forestå drift av nordre leir» som er tomta der Melhus skysstasjon er.

- Skysstasjonen er ingen gullgruve, og det er aldri utbetalt utbytte. For to år siden måtte vi bokføre et lite underskudd. Vi tilsatte en økonom som daglig leder, og vi kom oss på rett side, fortalte Rostad.

Styret vedtok i fjor å innføre parkeringsavgift og fikk satt opp en parkeringsautomat.

- Den ble pakket inn i svart plast, og ble oppdaget. Vi akter å innføre parkeringsavgift, men vil vente med parkeringsavgifta til appen, og vi antar at det er 1. juli, sa Rostad.

Bane Nor

Melhus skysstasjon har vist til at Bane Nor er i ferd med å innføre parkeringsavgift ved større stasjoner som Heimdal, og har lagt seg på de samme takstene som Bane Nor har signalisert for stasjoner på størrelse med Melhus.

- Ler og Lundamo får trolig ikke parkeringsavgift, sa Rostad.

Både Melhus skysstasjon og formannskapet mener at Bane Nor må komme på banen for å bidra til å løse parkeringsproblemene ettersom nettopp økende antall togavganger har fått stadig flere til å ta tog til og fra Melhus.

Parkeringshus

Høyt oppe på ønskelista står parkeringsanlegg - noe Melhus skysstasjon har ønsket i 15 år. Verken skysstasjonen eller melhuspolitikerne har funnet svar på hvor pengene kan skaffes fra. Melhuspolitikerne har lagt inn parkeringshus som ett av kravene for å bli med på byvekstavtalen.

Utenfor Melhus skysstasjon er millioner av kroner brukt på 54 pendlerplasser der en kunne forhåndsbestille plass. Utprøvingsperioden er avsluttet og fylkeskommunen har valgt å la bommene stå åpne. Hva som vil skje med denne plassen, har skysstasjonen ikke fått noen avgjørelse om fra fylkeskommunens side. Ordfører Krogstad har antydet at sammenslåinga av de to fylkeskommunene kan ha ført til at pilotprosjektet er blitt liggende ubehandlet som sak.

Styreleder Knut Rostad slo av en kort prat med Berit Wold Fjelle (Ap) som sitter i styret for Melhus skysstasjon. Wold Fjelle meldte seg inhabil under formannskapets orientering om skysstasjonen.