PLANEN ER KLAR: Winsnes Maskin og Transport AS og Ramlo Sandtak AS har gått sammen og dannet E6 Pukk og Grus. Arne Winsnes står foran, bak fra venstre: Per Ivar Winsnes, Karl Eddi Berge (bor i Engan) og Per Håvard Ramlo. Sistnevnte driver Ramlo Sandtak med Tore Ramlo.

Usikker på bru og vei

Det er her varselet om innsigelse har kommet. Statens vegvesen slår nemlig tvil om Håggåbrua og fylkesvei 6558, som den nå heter, vil tåle den økte trafikken som vil komme når steinbruddet og grustaket er i full drift. Fylkesrådmannen skriver i en orientering til Fylkesutvalgets møte på tirsdag, at tiltakshaver må foreta målinger på brua og veien. Og dersom den økte trafikkmengden ikke vil tåles, må det gjennomføres tiltak på vegnettet. Her kan det bli aktuelt med rekkefølgekrav for å få godkjent reguleringsplanen.

KRITISK TIL VEIKRAV: Høyres Henrik Kierulf tok opp saken om Olaplassen og Furukollen i fylkesutvalgsmøtet på Steinkjer tirsdag. Han stilte spørsmål rundt varslene om innsigelsene fra fylkeskommunen, som går på Håggåbrua og veien, samt kulturminneutgravinger. Kierulf er veldig kritisk til at næringsaktører kan bli ansvarlig for å ruste opp veinettet, når fylket vitterlig er veieier.

- Bekymringsfullt

– Det er bekymringsfullt, dersom fylkeskommunen som har ansvaret for vei og infrastruktur, skal velte det ansvaret over på andre aktører. Det skal man være varsom med. I enkelte saker kan noen rekkefølgekrav være riktig, men det er ikke sånn at næringsaktører må ta ansvaret for fylkesveiene våre, sier Kierulf.

Han sier svaret fra fylkesrådmannen om hvem som skal ta dette ansvaret på Støren, ikke var helt tydelig og klart. Men i svaret til Høyre og Kierulf i møtet tirsdag, kommer det frem at de vil sette krav om at tiltakshaver selv må iverksette målinger og at rekkefølgekrav kan bli aktuelt.

– Dette handler om at utvikling av dette næringsområdet er viktig. For Gauldalen og hele regionen. Tilgangen på dette råstoffet er helt avgjørende, både for veibygging og boligbygging. Vi må legge til rette for at man får utviklet området, sier Kierulf.

Ordfører og rådmann er lite fornøyde

På Støren er de heller ikke fornøyde med signalene fra fylkeskommunen. Ordfører Sivert Moen har skrevet følgende i en mail til samferdselsavdelingen i fylket i mai:

«Jeg mener innsigelsen knytt til fylkesveg og bru er uholdbar og jeg ser gjerne at den trekkes for å slippe å ende i megling. Det kan ikke være riktig at næringsutvikling i fylket må påberegne å overta ansvar som normalt skal ligge til vegeier og Statens Vegvesen.»

Rådmann Knut Dukane liker heller ikke signalene fra fylkeskommunen.

– Jeg synes de oppstilte kravene fra fylkeskommunen virker urimelige, ut fra at de selv er veieier. Jeg tror fylkeskommunen bør ta en intern runde på om de skal sette sånne krav, sier Dukane.

- Alvorlig for Støren

Det er planlagt å ta ut 250 000 tonn grus og stein i året. I snitt vil det kjøres 36 lastebillass i døgnet, ifølge utredningen fra fylkesrådmannen.

Sissel Enodd har oppdraget med å utarbeide reguleringsplanen på oppdrag av E6 Pukk og grus AS.

– Det er alvorlig for Støren og Midtre Gauldal, at det stilles spørsmål om hvor mye denne veien kan brukes. Det er en fylkesvei, og en viktig vei for Støren. Uavhengig av Olaplassen og Furukollen, sier hun.

Hun stiller også spørsmål ved at trafikkøkningen skal være så stor, at veien og brua ikke vil tåle det. Hun viser til at tall fra Statens vegvesen sier at denne veien har en årsdøgntrafikk på 2200, det vil si antall kjøretøy som i snitt kjører her i løpet av et døgn.

– Det beregnes drøye 70 passeringer av lastebiler her i døgnet, i reguleringsplanen. Det er ingen dramatisk økning, påpeker Enodd.

Fylkeskommunen svarer

I fylkesrådmann Odd Inge Mjøens sted, svarer seksjonsleder Vigdis Espnes Landheim fra fylkeskommunen. Hun fremholder at de påpeker at tiltakshaver ikke har utredet om brua og veien vil tåle den økte belastningen, og om den økte belastningen vil føre til mye større slitasje som igjen vil kreve mye mer vedlikehold og kanskje oppgradering.

- Blir det økt slitasje, får fylkeskommunen økte kostnader. Drifts- og vedlikeholdet vil da øke i omfang, sier hun.

- Men hvem sitt ansvar er det?

- Ansvaret ligger jo hos veieier. Men hvis det blir stor økning av slitasjen, må det blir en diskusjon om fordelingen.

- Men er det vanlig at tiltakshaver må ruste opp bru og fylkesvei?

- Det er vanlig at private aktører må bidra til å bygge offentlig vei. Det er vanlig i boligutbygging, at for eksempel kommunen lager avtaler med utbygger om bygging av vei.

- Men det er dette politikerne og rådmannen er uenig og skeptisk til; at ansvaret skyves over på tiltakshaver?

- Det er ikke uvanlig. Men jeg skjønner problemstillingen. Det er klart at drift og vedlikehold er et offentlig ansvar. Men utbygger må først avklare om dette vil føre til en større belastning på veien, eller ikke, sier Landheim.

Leier inn konsulenter

På rådhuset mangler de folk på planavdelingen. Derfor har de leid inn konsulentfirmaet Sweco til å se på saken, gå gjennom merknadene og innsigelsesvarslene, for deretter å gi råd til administrasjonen om hva de skal gjøre med denne saken.

- Vi håper å få tilbake rapport fra konsulenten tidlig på sommeren, slik at vi får klart en innstilling tidlig på høsten, sier Siri Solem som nå er konstituert enhetsleder ved Næring-, plan- og forvaltning.

Når innstillingen er klar, går saken til politisk behandling i Næring-, plan- og miljøutvalget. Så skal saken endelig behandles i kommunestyret. Spørsmålet her blir; hva gjør kommunen? Velger de å godta innsigelsene fra fylkeskommunen, eller går de imot? Gjør de det, vil innsigelsene komme, og kommunen må gå til mekling med fylkeskommunen om dette.

I tillegg til bekymringen rundt veien og brua, setter også fylkeskommunen krav om arkeologiske utgravinger i området. Tiltakshaver har ytret ønske om at de kan gjøre trinnvis utgraving, slik at de raskt kan sette i gang med utvidelsen og etableringen av steinbruddet og grustaket. Dette splurte også Kierulf om til møtet på tirsdag. Fylkesrådmannen skriver i sitt svar at de ikke har motforestillinger mot en trinnvis utgraving, men at dette må avklares med NTNU Vitenskapsmuseet. Og det påpekes at en trinnvis utgraving i sum kan bli dyrere, enn å gjøre alt på en gang.