- Den fjerde statsmakt virker, slår Magne Foros fast fredag formiddag. Han er en av de som er berørt av det månedlange bredbåndsbruddet i Soknedal. I grenda hans har de vært uten nett siden 28. juni. Fredag formiddag var nettet tilbake, samme dag som Trønderbladet hadde et oppslag om de vedvarende problemene med nettet.

Hørte maskin

- Det startet en maskin tidlig i morges, sier Foros i telefonen til Trønderbladet fredag i 9-tida. Etterpå så han det var folk i ei grøft som var gravd opp. E6-anlegget er rett nedenfor huset hans.

Like før klokka 11 oppdaget Foros at han hadde fått internettet tilbake. Trolig gjelder det også resten av grenda Fagerlia.

Rundt ti Telenor-kunder har vært berørt av bredbåndsbruddet ifølge Telenor. Skaden kan ha skjedd i forbindelse med gravearbeid på E6-anlegget, men dette har Trønderbladet ikke fått bekreftet hos E6-entreprenøren AF Gruppen.

Arbeidet med å reparere bredbåndsbruddet på det feriestengte E6-anlegget kom i gang torsdag kveld, opplyser områdedirektør Jonn Yngve Malum i nettverksfirmaet Relacom.

Kom inn på området

Relacom hadde litt problemer med å komme seg inn på anlegget, men fikk åpnet opp torsdag kveld, forteller Malum.  Relacom var ferdig med å grave i 10-tida fredag, slik at de kunne begynne å skjøte kabler.

Like etterpå kunne Magne Foros konstatere at han hadde fått internettet tilbake oppe i boligfeltet.

- Jeg regner med at det er i orden nå, sier Nils Ola Hoff i entreprenøren AF Gruppen som har oppdraget med å bygge E6 i Soknedal. Han bekrefter at Relacom var inne på anleggsområdet allerede torsdag kveld. Hoff syntes også det var litt rart at nettet ikke var kommet tilbake allerede da Trønderbladet snakket med ham fredag formiddag. Han sier også at han ikke synes dette er noen sak å slå stort opp i avisa.

Trønderbladet skrev fredag morgen at soknedalingene var uten nett mens Telenor og AF Gruppen kranglet. Telenor har forklart at bredbåndsbruddet ikke er blitt reparert tidligere fordi E6-anlegget har vært feriestengt og entreprenøren AF Gruppen har nektet å llåse opp. AF Gruppen har avvist denne forklaringen.

Men fredag ordnet ting seg tydeligvis slik at en skadet bredbåndskabel ble gravd fram og lappet sammen.

Relacom reparerte kabelen på oppdrag fra Telenor, bekrefter Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Telenor Norge til Trønderbladet.

- Det er veldig bra at vi sammen med AF Gruppen løste dette - om enn langt på overtid, sier Lunde fredag formiddag.

- En bismak

- Fint å være på nett igjen, sier Magne Foros. - Men etter å ha sugd på karamellen en stund, får jeg en liten bismak i munnen. Nå har jeg som kunde ringt Telenor nesten daglig i en måned og fått servert alle tenkelige bortforklaringer og forklaringer samt stadig nye datoer for feilretting. Så ringer Trønderbladet og feilen er rettet tidlig neste dag. Det vitner om en ignoranse som bare de helt store kan tillate seg. Takk for hjelpen, sier Foros i en SMS til Trønderbladet.

- Det er veldig synd å høre at en av våre kunder sitter igjen med denne opplevelsen. Vi erkjenner at dette har tatt for lang tid, men vi er i alle fall glade for at vi endelig klarte å løse dette sammen med AF-gruppen, svarer kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Telenor Norge til Trønderbladet i en SMS.

GLAD: - Det er veldig bra at vi sammen med AF Gruppen løste dette - om enn langt på overtid, sier Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Telenor Norge. Foto: Telenor Norge