- Vi vil ikke starte aktiv innløsning av E6-berørte, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier.

Innløsning

Statens vegvesen har innløst 15-20 eiendommer, og Nye Veier bebuder nå at selskapet ikke vil gå aktivt ut å innløse eiendommer langs den vedtatte veilinja for E6 Skjerdingstad-Ulsberg siden prosjektet er kommet så langt ned på lista. Strekninga er av Statens vegvesen kostnadsberegnet til 15 milliarder kroner.

Les også: E6-offer vil vite når han mister huset

Nye Veier har lovt å følge samme praksis som Statens vegvesen når det gjelder dem som berøres av E6-bygging. Det innebærer at en kan kreve innløsning når reguleringsplanen er vedtatt. Derimot er det forskjell på hvilket oppgjør en kan kreve, og best ut kommer en når det foreligger en byggedato. Det gjør det ikke når det gjelder E6-strekninga Melhus-Ulsberg slik Trønderbladet har omtalt flere ganger og deriblant på torsdag.

Les mer om Nye Veiers prioritering

Samfunnsnytte

Nye Veier mener som Trønderbladet tidligere har omtalt, at dette veiprosjektet har lav samfunnsnytte.

- Da vi gjorde nytteberegninger, viste det seg at E6 Værnes-Åsen gir bedre nytteverdi. På Værnes-strekninga er det mye trafikk. Når det gjelder E6 Kvithamar-Åsen vil ny E6 gi mye innsparing for reisetid, forklarer Hobbesland.

Innspart reisetid rangeres høyt av Nye Veier. Hobbesland opplyser at Nye Veier har benyttet materialet Statens vegvesen har lagt fram samt fått konsulenter til å utføre nytteberegninger for veistrekninger.

- Vi har sett på om oppdeling av E6-prosjektet Melhus-Ulsberg vil gi betydning, og så at det ikke ga vesentlig endring i rekkefølgen, sier Hobbesland.

Oppfordringa fra Nye Veier til ordførerne, er å se på om E6 Melhus-Ulsberg kan gjøres rimeligere, og Hobbesland sier at han ikkke tror det er aktuelt å tegne veilinja helt på nytt. Men Nye Veier ønsker det de kaller optimalisering. 6. januar skal ordførerne langs E6 fra Melhus til Oppdal ha møte med Nye Veier for å se på om det er mulig å spare inn noe på veiprosjektet.

Les også: Sterke reaksjoner hos E6-ordførerne

Prioritering

Da det statlige veiselskapet torsdag kunngjorde hva styret vedtok for noen dager siden, var ikke E6-strekninga Melhus-Ulsberg nevnt. I stedet er E6 Ranheim-Værnes og E6 Kvithamar-Åsen ført opp på prioriteringslista. Direktør Hobbesland sier at E6 Ranheim-Værnes kan påstartes tidligst i 2019, og at prosjektet skal knas først ifølge Hobbesland.

Neste gang Nye Veier skal ha prioritering av veistrekninger, er til våren. Da kan rekkefølgen være endret igjen ifølge Hobbesland.

- I starten vil vi ha halvårige prioriteringer, og så går vi over til årlige. Lokalt kan det fortsatt jobbes for å få prosjekt opp på lista, og en har mulighet til å rykke fram i køa, sier Hobbesland.

Hvorvidt det kan være aktuelt å ha midlertidige tiltak som midtdeler og rassikring på E6 i påvente av ny E6, sier Hobbesland at dette er opp til Statens vegvesen.

- Statens vegvesen har vedlikeholdsansvaret for E6, sier Hobbesland.