Torsdag kom statens utbyggingsselskap Nye Veier med sin nye prioritering over veiprosjektene de skal bygge ut. Blant prosjektene er E6 Trøndelag, som består av Ulsberg-Melhus og Ranheim-Åsen.

Skuffede politikere

Det vakte stor skuffelse i kommunene sør for Trondheim da Nye Veier kunngjorde at E6 øst og nord for Trondheim skulle bygges ut først. Begrunnelsen var at prosjektet fra Raneim og nordover var mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Melhusordføreren og andre ga seg imidlertid ikke, og leverte inn ulykkesstatistikk som de mente ville endre prioritetsrekkefølgen.

Men det gjorde det ikke. Nye Veier prioriterer fortsatt E6 Ranheim-Åsen, og ikke Ulsberg-Melhus. Nye Veier skal prioritere sin utbyggingsportefølje to ganger årlig. Selskapets første prioritering av veistrekninger skjedde i mars i år, og ble gjort basert på tallmateriale presentert i stortingsmeldingen om veireformen.

Forventer penger fra regjeringa

Dette reagerer ordfører Sivert Moen (Sp) i Midtre Gauldal sterkt på. Han mener at regjeringa må inn for å få bevilget penger til E6 sør, og han mener at strekninga Melhus-Ulsberg må tas nå.

- Det må gjøres noe fra regjeringshold for å produsere de veiene som er nødvendig, sier Moen.

Moen viser til de siste dagers hendelser der E6 har vært stengt. Et jordras stengte E6 på Lundamo helt i tre timer forrige mandag, og så har E6 vært stengt på stedet i ett felt i mange dager etterpå. Det har også vært utforkjøringer E6 slik at det har vært dårlig framkommelighet.

- Hensikten med E6 er å ivareta varetransporten. Trøndelag blir uten varer om veien ikke er åpen, og det teller også med i samfunnsnytten, sier Moen.

Han opplyser at gruppa som arbeider for å få gjennomslag for E6 sør, kommer til å ta kontakt med Nye Veier for å få selskapet til å endre på prioriteringsrekkefølgen. Forøvrig mener Moen at det er for strekninga Melhus-Ulsberg arbeidet med å få ferdig reguleringsplanene, er kommet lengst.

- Hårreisende

Melhusordfører Gunnar Krogstad (Ap) sier at det er hårreisende at E6 sør for Trondheim i verste fall må vente helt til 2036 med å bli prioritert.

- Veien er trafikkfarlig, og det er økende godsmengde. Staten Norge kan ikke tillate dette, sier Krogstad opprørt.

Krogstad mener at politikere må få være med på å påvirke hvilke veistrekninger som skal prioriteres først. Han mener at prioriteringslista til Nye Veier tyder på at tallmaterialet som ordførerne sør for Trondheim har lagt fram, ikke er blitt tatt hensyn til.

- Jeg har liten tiltro til konstruksjonen Nye Veier, og jeg har ingen forhåpning om at regjeringa vil gi penger til E6 fra Melhus til Ulsberg. Regjeringa vil bare si at de har satt bort jobben til Nye Veier, opplyser Krogstad.

Raskere og billigere

- Vår andre prioritering baserer seg på kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen ved overføring av veiprosjektene til Nye Veier. Vi har gjennomført nye kost-nytteberegninger på alle prosjektene. Det er dette tallunderlaget som ligger til grunn for vår prioritering nå, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, i en pressemelding.

Nye Veier ble opprettet av regjeringen for å sørge for en raskere, billigere og mer helhetlig veiutbygging. Selskapet har i oppdrag å planlegge, bygge ut, drifte og vedlikeholde en portefølje med 530 km riksvei, primært bestående av firefelts motorvei langs Norges stamveinett. Nye Veier har delt utbyggingsporteføljen i fire utbyggingsområder: E6 Trøndelag, E6 Mjøsregionen, E18 Sør-Østlandet og E39 Sør-Vestlandet.

Nye Veier prioriterer nå strekningene E18 Tvedestrand-Arendal, E18 Langangen-Dørdal og E6 Kolomoen-Moelv for utbygging. I tillegg er strekningene E39 Kristiansand vest-Lyngdal og E6 Ranheim-Åsen prioritert for utredning med tanke på snarlig utbygging. E6 Ulsberg-Melhus er ikke nevnt i Nye Veiers pressemelding.

Vegforum Trøndelag uttaler at de er tilfreds med at E6 Ranheim-Åsen er en prioritert strekning, og at det samtidig er en sterk forventning om at E6 Melhus-Ulsberg startes opp før E6 Ranheim-Åsen fullføres slik at E6 Trøndelag blir gjennomført som en helhetlig utbygging.

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.