For over to uker siden ble Kvålsbrua på Bennavegen (fylkesveg 6590) umiddelbart stengt for store kjøretøy etter at en lastebil med kran tok borti brua.

Nå melder Statens vegvesen i en pressemelding at Kvålsbrua åpnes for alle typer kjøretøy fredag klokken 17.00.

Lysregulering

Det blir lysregulering på brua fram til at den er reparert. Det legges opp til sentrisk kjøring for å redusere belastningen på brua.

Kvålsbrua har fått lysregulering og innsnevret kjørefelt.

- Omkjøringsvegen er lang her, og det er bra at trafikken nå kan gå som normalt. Med lysregulering sikrer vi at totalbelastningen på brua ikke blir for stor, sier seksjonsleder Arild Hamrum-Norheim i Statens vegvesen.

Det var bruspennet, som er med på å holde brua oppe, som ble skadet av krana til lastebilen. Etter ulykken sa seksjonsleder Arild Christensen i Statens vegvesen at Kvålsbrua ikke lot seg reparere i en fei.

Varaordfører Stine Estenstad (H) er svært glad for at Kvålsbrua nå blir åpen for alle kjøretøy, og hun forteller at avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen ringte henne i dag fredag for å fortelle at vegvesenet lar også kjøretøy over 7,5 tonn passere over brua.

Glad varaordfører

- Det er nesten så jeg kan skryte av vegvesenet, og dette var bra levert. Dette blir ei god helg, sier Estenstad.

Estenstad sendte brev til Statens vegvesen med beskjed om at vegvesenet måtte komme til Melhus for å forklare hvorfor det skulle ta tid å få brua reparert.

- Dette engasjerer ei hel bygd, og stenginga av brua for tyngre kjøretøy var et problem for næringslivet. Nå har jeg fått beskjed om at vegvesenet har regnet på hva skaden innebar, og det viser seg at det er bare tverrstaget som er skadet. Det blir vel litt ventetid på deler til reparasjon av staget, sier Estenstad.

Ikke bare næringslivet og skoleskyssen fikk merke konsekvensen av at Kvålsbrua ble påkjørt.

- Brannsjefen har varslet at det ikke ville være mulig å overholde kravet om innsatstid for Kvål som defineres som et tettsted når det ikke var mulig å kjøre brannbiler over Kvålsbrua, sier Estenstad.

Med en restriksjon på 7,5 tonn, kunne brannvesenet ha blitt tvunget til å kjøre om Valdum bru på Lundamo for å komme til Kvål, og da ville tida ha gått før brannbilene var framme på vestsida av Kvål.