- Vi har ikke tid til å vente fire til seks måneder på at Kvålsbrua blir reparert, og dette er alvorlig for næringslivet, sier varaordfører Stine Estenstad (H).

Kvålsbrua ble påkjørt av en containerbil fra Envina for snart to uker siden, og brua ble straks stengt for kjøretøy som er tyngre enn 7,5 tonn.

Har sendt brev

Varaordfører Estenstad har sendt brev til Statens vegvesen der Melhus kommune krever svar på når brua blir reparert. I brevet viser Estenstad til at en rekke bedrifter holder til på vestsida av Kvål, og at det ikke er så mange omkjøringsveier å velge mellom.

Nå krever varaordføreren og rådmannen at Statens vegvesen kommer til Melhus formannskap for å fortelle når Kvålsbrua blir reparert etter påkjørselen.

- Vi er veldig skeptisk til framdriftsplanen til vegvesenet, og vi kan ikke forstå at det er nødvendig for vegvesenet å hente inn konsulenthjelp, sier Estenstad.

Estenstad utelukker ikke at lastebilsjåfører kjører på Kvålsbrua selv om det er satt opp skilt med maks 7,5 tonn.

- Det kan skje at folk ikke følger med på skiltinga eller tar sjanser, mener Estenstad.

Bekymret for omkjøringsvei

En annen som reagerer på tida det tar å få Kvålsbrua reparert, er Sigmund Gråbak (Melhuslista). Han har selv sett at en lastebil kom kjørende over Kvålsbrua etter at brua ble stengt for tyngre kjøretøy.

- Det er flere firma som holder til i nærheten av Kvålsbrua, og det er for eksempel steinbrudd og slakteri. Det er ingen grunn til å dryge med reparasjonen siden dette er så alvorlig for næringslivet på vestsida, sier Gråbak.

Kregnesbakkan er ikke aktuell omkjøringsvei siden den kommunale delen av den veien er stengt for kjøretøy som veier mer enn 3,5 tonn. Denne strekninga fikk 3,5 tonns restriksjon i 2013 etter masseutglidning, og siden har ingenting skjedd. Det forundrer Gråbak som viser til at formannskapet vedtok 1. oktober 2013 at det skulle legges fram en plan for utbedring.

En av omkjøringsmulighetene kunne ha vært Kregnesbakkan, men der er det fortsatt nedskiltet til 3,5 tonn - noe Sigmund Gråbak (Melhuslista) synes det er på høy tid å gjøre noe med.

Konsulent og planer

Statens vegvesens avdeling for bru og ferjekai har ansvar for Kvålsbrua, og seksjonsleder Arild Christensen sier at vegvesenet har fått tak i en konsulent fra firmaet Aas-Jakobsen AS i Trondheim som også utførte konsulenttjeneste for vegvesenet forrige gang Kvålsbrua ble påkjørt.

- Vi mener det er nødvendig å hente inn en ekstern konsulent, og det dreier seg tross alt om ei bru. I løpet av noen uker vil vi ha planene klare for reparasjon, sier Christensen.

Seksjonslederen sier at det er nødvendig å regne ut om tverrbjelken som ble påkjørt må skiftes ut eller om den kan repareres. Når det gjelder bruken av brua, sier Christensen at vegvesenet ikke vet hvor mye brua tåler i den tilstanden brua er i nå. Det skal også beregnes, og da blir det klart om restriksjonen på 7,5 tonn må opprettholdes, forklarer seksjonslederen.

Under påkjørselen ble en tverrbjelke truffet. Forrige gang Kvålsbrua ble påkjørt, var det på motsatt side.

- Det er ikke seksjon for bru og kai som reparerer Kvålsbrua, og det er det vegavdelinga som gjør. Henvendelsen fra varaordføreren som jeg har snakket med, må rettes til avdelingsdirektør Eva Solvi i vegavdelinga, sier Christensen.

De to andre omkjøringsmulighetene er fylkesveien på vestsida av Gaula og Bennavegen over Hølonda. Ordfører Gunnar Krogstad sier at det er en velkjent sak hvordan den fylkeskommunale Bennavegen ser ut i teleløsninga.