Salget av kylling er tilbake for fullt etter at narasinkrisen rammet næringen mot slutten av 2014. Norgesgruppen opplever høyere salg nå enn før krisen.

Slaktestatistikken for kylling fra årets første fem måneder viser høyere slakting enn i samme periode i 2014, før narasinsaken vippet kyllingnæringen av pinnen, skriver Nationen. Både Coop, Rema, Nortura og Norgesgruppen bekrefter en økende salgstrend.

– For Norgesgruppens del har salget faktisk overgått nivået fra før narasinsaken, sier Sæter, som forteller at salget har økt med 30 prosent siden 2015. Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop tror at næringen og kjedene gikk sammen om å fase ut antibiotikumet narasin fra dyreforet, bidro til et så høyt salg.

– Jeg tror de fleste kunder nå tar dette for gitt, sier han.

Landbruksminister Jon Georg Dale (Frp) roser næringen.

– Narasindiskusjonen var krevende for næringa, og medførte en umiddelbar markedssvikt. Salget gikk raskt ned 20 prosent. Det er veldig bra at salget ser ut til å ta seg opp igjen. Mange produsenter har investert mye, og det er fint om vi får et mer forutsigbart og stabilt kyllingmarked, sier statsråden.