Under et godt besøkt informasjonsmøte i Melhus rådhus onsdag kveld i regi av Nye Veier, lovte prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan og utbyggingssjef Lars Bjørgård at det kan bli byggestart for ny E6 allerede sommeren 2019.
Dette gjelder strekninga Melhus-Kvål, og Nye Veier har foreslått å prioritere denne strekninga ut fra ønsket om å finne en løsning for Søberg-beboerne som daglig opplever at hundrevis av lastebiler kjører gjennom boområdet, og for Hofstad næringspark.
Krever sparepakke
Nye Veier er knallhard på at minst 20 prosent av kostnadene i alle Nye Veiers prosjekter må spares inn før det blir byggestart for E6 sør. Med en anslått prislapp på 15,5 milliarder kroner, må minst 3 milliarder kroner bort. Blir det ikke innsparinger, mener Nye Veier at byggestarten ikke blir før i 2035.
Under E6-møtet luftet noen muligheten for likevel å legge E6 i tunnel i Vassfjellet, og Nye Veier slo fast at en slik tunnel vil innebære at E6 sør aldri blir bygd.
- Hvorfor vil dere ha Lerkrysset?
Byggeår
E6 Melhus-Ulsberg foreslår Nye Veier å dele opp i tre entrepriser med tidlig involving av utvalgt entreprenør. Får Nye Veiers trøndelagsavdeling gehør hos styret i Nye Veier, blir det byggestart i 2019 for E6 Kvål-Melhus og E6 Ranheim-Værnes, E6 Kvithamar-Åsen i 2020, E6 Korporalsbrua-Kvål i 2021 og E6 Ulsberg-Vindalsliene i 2025.
– Det å planlegge er kjedelig, og det vi liker er å bygge vei. Det er nærmere enn noen gang for E6 sør, og det er over 50 prosent garanti for at vi kommer i gang, sa prosjektdirektør Vatnan som kommentar til de mange bemerkningene om å få satt spaden i jorda så fort som mulig. En av dem som er utålmodig, er Halvor Røste og Steinar Losen.
Kari Saugen fikk tirsdag telefon om at E6 kommer 100 meter fra låveveggen etter at Nye Veier har delt opp den over fem kilometer lange Homyrkamtunnelen mellom Kvål og Hovin i to for å spare penger, og dette berører to gårdsbruk og noen boliger.
– Dette vil få veldig stor innvirkning for meg. Så må jeg til Søberg eller Hovin for å komme meg inn på E6, sa Saugen.
Lerkrysset
Saugen var blant flere som tok opp at Lerkrysset kan bli spart inn, og Lars Borten og Ketil Reitan sa at dersom Nye Veier bygger Lerkrysset, kan de som bor der finansiere det gjennom bompenger. Ordfører Gunnar Krogstad konstaterte at det er høyst ulike meninger om Lerkrysset.
Nye Veier vil kutte ut kryss på Ler
Nye Veier har fått laget en modell for hvor mye trafikk det blir på gamle E6 om Lerkrysset forsvinner, og beregninger viser at 3500 bilister av 13.300 som passerer Kvål vil svinge av E6 ved krysset på Søberg. Lundamo sentrum er forventet å ha en trafikk på 2600, mens det er 1200 som kjører forbi Horg kirke.
Ifølge Nye Veier ventes det vekst på visse E6-strekninger, men at det på enkelte tellepunkt pr. nå er nedgang i trafikken på E6.
Ønsker 110 km/t på E6
Nye reguleringsplaner
Ettersom Nye Veier ønsker å gjøre en rekke endringer på den vedtatte veilinja, sender Nye Veier nå reguleringsplanene for strekningene Kvål-Melhus, Prestteigen-Gyllan og Ulsberg-Berkåk tilbake for ny behandling. Geir Moholdt som bor i Losengrenda på Kvål, bad om at veilinje på østsida av Kvål ble vurdert på nytt. Prosjektdirektør Vatnan lovte å ta en ny samtale med fylkesmannen, men sa først at det ikke var noen vits i å snakke med fylkesmannen fordi fylkesmannen har varslet innsigelse på grunn av beslag av dyrkajord.
Kjemper fortsatt for å få flyttet E6-traseen
Nesten hele strekninga får fire felt og 110-sone, og Vatnan opplyser at det vil bli mulig å kjøre fra Berkåk til Trondheim på 40 minutter.
110-sone fra Klett til Kvål?
Dette vil Nye Veier spare inn:
Flytte kryss fra Skjerdingstad til Hofstad næringspark
Ny veilinje på den nordlige delen av Kvål, men dette forslaget er lagt vekk på grunn av dårlige grunnforhold
Dele Homyrkamtunnelen i to med en dagsone
Krysset på dagens E6 i Kvålsdalen blir ikke utbedret
Ta vekk Lerkrysset
Kutte bruspenn på Røskaftbrua
Ta vekk påslag for isgang og opphoping av trær ved bruer på strekninga Støren-Hovin
Bruke dagens tunneler på Støren som sørgående løp i Størentunnelen
Mindre endring av kryss på Prestteigen
Nordvendt rampe ved Håggå (Hage) blir beholdt av hensyn til kollektivtrafikk og næringsliv
Ta vekk kryss i Løklia
Helt ny veilinje forbi Buvatnet og Berkåk
Ta vekk kryss sør Berkåk sør
Forenkling av kryss på Ulsberg med rundkjøring i stedet