Grete Thomassen Dalen er enhetsleder ved Eid skole og barnehage, og har dermed det overordna ansvaret for skolen og barnehagen. Ved siden av har hun med seg støttespilleren Audun Forr, han er avdelingsleder for barnehagen. Sammen er de med på å forme mye av barnas tilværelse fram til de når moped-alderen.

TRYGGHET: Grete Thomassen Dalen og Audun Forr på Eid følger barna fra de er 11 måneder til ungdomsårene.

Følges til ungdomstida

– Vi følger dem fra de er 11 måneder til de blir 16 år og skal begynne på videregående, forteller Audun.

Regjeringa bestemte at alle skoler fra 1. august har en ny lovfestet plikt til å samarbeide med SFO (skolefritidsordning), AKS (aktivitetsskolen) og barnehagen. Der målet er at alle barn skal få en trygg og god overgang til skole, uavhengig av hvilken barnehage de går i og hvilken skole de skal begynne på. I lys av den nye loven fra

Kunnskapsdepartementet

mener Forr og Dalen de allerede har innfridd departementets nye krav om samarbeidet mellom barnehage og skole.

LEK: Grete og Audun er med på å forme mye av barnas tilværelse fram til de når moped-alderen.

Fokus i mange år

De fleste barna i kommunen har barnehageplass, og Dalen legger til at det er viktig å huske de barna som ikke har barnehageplass på Eid. Hun poengterer at de forsøker å inkludere de barna i den ukentlige førskoleklubben i barnehagen.

OVERSIKT: – På Eid oppvekstsenter har vi gode rutiner for overgangen fra barnehage til skole, i likhet med andre barnehager og skoler i Melhus kommune, sier Grete Thomassen Dalen.

Foreldrene informeres

Forr og Dalen synes det er viktig at barna blir kjent på skolens område. Derfor sørger de for å arrangere flere turer til skolen gjennom året, og her møtes de på tvers av alderstrinnene.

SKOLESTART: – Det er meninga at barna skal få utvikle seg og lære i barnehagen, og være forberedt til skolestart, sier Audun Forr.

Relasjonsbygging

– Alt handler om relasjoner, sier Forr.

De to lederne opplever at de har et godt forhold til foreldre og foresatte ved Eid skole og barnehage. De ser at foreldre vil det beste for sine barn, og at de setter pris på gode tilbakemeldinger på både det som fungerer bra og på ulike utfordringer. De framhever at foreldrene er de viktigste samarbeidspartnerne, og at de gjerne tar samtaler og gir råd og veiledning innen oppdragelse av barn.