Tirsdag kommer reguleringsplanen for ny E6 mellom Melhus sentrum og Kvål sentrum opp til politisk behandling i formannskap og kommunestyre. En godkjent reguleringsplan er nødvendig for at Nye Veier kan gå videre med veibygginga av denne strekninga. Byggestarten skal ifølge Nye Veier være neste høst.

Innsigelser

I høringsrunden har det haglet med innsigelser. Fylkesmannen fremmet hele sju innsigelser og sju faglige råd. Innsigelsene kunne ha ført til stopp i byggeplanene eller at det hadde vært nødvendig med en meklingsrunde.

Innsigelsene fra Fylkesmannen har gått på at ny E6 er foreslått for nært Gaula, og at hensynet til støydemping, luftkvalitet og jordbruksareal ikke er ivaretatt. Blant kravene er at all matjord skal tas vare på, mellomlagres og tilbakeføres til annet areal i nærområdet. Videre krever Fylkesmannen at gammel E6 som det ikke blir behov for når ny E6 står ferdig, skal fjernes og gjøres om til jordbruksareal. Fylkesmannen har rådet at det bygges pendlerparkering i etasjer for å spare matjord.

Viltovergang

Fylkeskommunen har heller ikke vært fornøyd med Nye Veiers reguleringsplanforslag, og er kritisk til håndtering av viltinteressene. Tilrådninga fra fylkeskommunen er at det må finnes en bedre løsning for vilttrekket på Hofstad enn det som er vist i planen, og fylkeskommunen mener at risiko- og sårbarhetsanalysen er svært mangelfull. Dagens E6 forbi Hofstad har viltovergang over Hofstadtunnelen. Men siden E6 skal utvides til fire felt, må Hofstadtunnelen også utvides til å ha fire felt. Fylkeskommunen krever at Nye Veier viser hvordan vilttrekket skal håndteres.

Dessuten har fylkeskommunen fremmet innsigelse av hensyn til kulturminner inntil det er foretatt en justering i bestemmelsene og plankartet. Årsaken til denne innsigelser er at Riksantikvaren har krevd at det foretas undersøkelse av en arkeologisk lokalitet.

Bane Nor har heller ikke vært fornøyd med planen og har kommet med seks faglige råd. Kravet fra Bane Nor er at selskapet skal få være med på å godkjenne byggetegningene, men dette er avvist av Fylkesmannen med den begrunnelsen at det rent juridisk ikke er tillatt med slikt krav om medbestemmelse i bestemmelsene for reguleringsplanen. Bane Nor vil at den planlagte rundkjøringa ved Hofstad trekkes lenger unna jernbanelinja.

Statens vegvesen har kommet med tre faglige råd.

Støy og ramper

I alt er det kommet inn 35 merknader til reguleringsplanforslaget. I høringsperioden er det arrangert folkemøte, og det har også vært egen kontordag og møte for beboere på Søberg som berøres av støy.

Blant private merknader er innspill fra Kristian Søbstad som ber om at eiendommen hans blir innløst, fra Fagerheim vest velforening som mener at eiendommer vil få redusert markedsverdi og at det er fare for mye støy for beboere på Søberg. Nye Veier er enig i at det kan bli støy for beboere som for eksempel for dem som bor i Prestmovegen.

John og Claus Søberg har kommentert at driftsbygning er krysset ut, og Nye Veier mener at låven ikke kan bli stående når nyveien kommer. Flere av dem som har kommet med innspill om at det kan bli mye støy i deres bolig, har fått til svar at Nye Veier vil ta kontakt om mulige tiltak.

Øya videregående skole er bekymret for at jordbruksarealene deres blir hardt rammet, og har også bedt om at det nå kommer trafikksikkerhetstiltak på E6 utenfor skolen.

Flere har kommentert behovet for av- og påkjøringsramper sør for Kvål sentrum. Nye Veier har ikke villet legge inn ramper i begge retninger.

Rådmannen opplyser overfor politikerne at det er blitt jobbet for å få justert bestemmelsene i planforslaget slik at innsigelsene kan trekkes.