Mellom Jaktøyen i Melhus og Tonstad i Trondheim er det hektisk anleggsvirksomhet, og 150 personer er i sving for å bygge ny E6.

Les også: Legger ned bussholdeplass

Økende aktivitet

På det meste vil 300 personer jobbe på veiprosjektet, forteller teknisk byggeleder Håvard Bidtnes i Statens vegvesen. Denne E6-strekninga skal være ferdig i 2019, og bilistene betaler en stor andel av kostnaden på 2,5 milliarder kroner gjennom bompenger.

Anleggsarbeidet skal pågå samtidig som bilistene må komme seg fram på hovedåra gjennom landet. Derfor må det lages midlertidige løsninger, noe som koster ekstra millioner.

Les også: Skal deponere store masser på Hovin

Blir mer merkbart

Så langt har ikke bilistene merket så mye mer enn litt nattestenging og mye aktivitet på sidelinja. Litt flere ulykker har det vært på strekninga jernbaneundergangen-Klettkrysset, og byggeleder Svein Soknes tror det kan skyldes at folk kikker på arbeidsfolket framfor å holde øye med veien og trafikken foran. Om ikke lenge blir det midlertidige omlegginger av E6.

I anleggsområdet pågår det sikring av bekkedaler og elva Søra som skal få parkmessig drag og forbedrete forhold for sjøørreten. Elva skal komme mer fram i dagen, og går i dag nærmest under Statoilstasjonen.

Ved Ekra gartneri skal det bygges en stor kulvert, og i ett år må trafikantene regne med å kjøre på den midlertidige E6. Kulverten er en av drøyt 20 konstruksjoner som skal bygges i forbindelse med ny E6.

– Det kommer til å øke på med aktiviteter. Nå er mye av arbeidet av forberedende art, og neste sommer vil det vært størst aktivitet, forklarer Bidtnes.

E39

Før jul blir det omlegging av E39, og der skal det bygges sykkelundergang og bussholdeplass. Bussholdeplassen ved Ekra legges ned 14. november, og den på E39 forsvinner også.

Klett

Klettrundkjøringa blir planlagt for en større versjon om det kan gjennomføres i framtida, forklarer Bidtnes. På Klett er det regulert inn en pendlerparkering, og denne skulle ideelt sett ha vært bygd med én gang ifølge Bidtnes. Kontrollstasjonen på Sandmoen kan bli flyttet til Klett.

Ny Røddeveg skal også bygges, og den vil føre til at trafikanter som kommer på dagens Røddeveg og skal inn på E6, får betraktelig bedre sikkerhet.

Bompunkter

Avkjøringsrampene på Jaktøyen i Melhus skal rives, og så blir det flytting av bompunktene. Den ene skal stå på nye Røddevegen, den andre blir som nå ved Statoilstasjonen og det tredje blir mellom jernbaneundergangen og den nye viltpassasjen.

For å håndtere vann fra oven og unngå at vann fra veiene renner urenset ut i elver, skal det bygges flere bassenger. Disse skal ha en rensende effekt og virke dempende på vannstrømmen ut i elvene og kommunalt nett.

– Alt er i rute. Vi har ikke hatt noen sykefraværsdager på grunn av arbeidsulykker det halvåret vi har arbeidet her og det er stort fokus på HMS-tiltak, sier Bidtnes.

Elva skal heves fire-fem meter. Foto: Gunn Heidi Nakrem
RASSIKRING: Ved Klettkrysset skal det i to år fylles på kalk for å unngå leirskred. Kontrollingeniør Camilla Svendgård og teknisk byggeleder Håvard Bidtnes i Statens vegvesen forteller at området følges nøye opp ved hjelp av målingsinstrumenter. Foto: Gunn Heidi Nakrem