Totalt blir det hentet ut 1,35 millioner kubikk jord- og fjellmasser når ny E6 forbi Soknedal skal bygges.

Til Hovin

Statens vegvesen har nå inngått en avtale med Nye Veier AS om å kjøre 450 000 kubikk på Hovin. Der blir massen deponert til nye veilinja for ny E6 der.

– Nå ligger det inn en innsigelse på reguleringsplanen der, og det er en forutsetning at det går i orden. Men avtalen sier at vi kjører massene der veien skal komme, sier Lars Bjørgård som er prosjektleder i Statens vegvesen.

Les også: Kjemper for E6-kryss på Hovin

Han informerte om status for E6 Soknedal på Gauldalskonferansen torsdag.

Les: Har fortsatt E6-håp

Fakta om E6 Soknedal

  • 1,6 milliarder kroner er kostnadsoverslaget.

  • 46 prosent blir finansiert av bompenger.

  • Det blir bomstasjon ved Fossum.

  • Totalt kommer det seks bomstasjoner på strekningen fra Ulsberg til Melhus.

  • Soknedalstunellen bygges med ett tunnelløp, men det reguleres for et andre tunnelløp. Det blir bygd den dagen Årdsdøgntrafikken (ÅDT) bikker 8000 biler per døgn. Estimatet for 2050 er en ÅDT på 7500.

  • Strekningen får en H5-standard, som betyr en fartsgrense på 90 kilometer i timen. I tunnelen blir fartsgrensen 80 kilometer i timen, på grunn av at det ikke blir midtdeler.

  • Strekningen er ferdig regulert, og bompengefinansieringen er vedtatt lokalt. Nå venter man på KS2 i Stortinget og at bompengesøknaden skal behandles, også det i Stortinget. KS2 er en andre kvalitetssikring av prosjektet, ettersom totalkostnaden tippet én milliard kroner.

  • Bevilgningen på 20 millioner kroner for 2017 skapte bekymring. Statens vegvesen har i tillegg 60 millioner kroner stående, fra tidligere bevilgninger til veistrekningen.

Les også: Politiet får mange meldinger om vinglete kjøring

Mulig avtale ved Bjørset

I tillegg er vegvesenet i samtaler med Nye Veier om en mulig deponering av masse ved Bjørset, sør for Soknedal. Her har Koren Sprengningsservice AS i dag deponi, og det er tenkt å deponere opp mot én million kubikk masse her. Hvis de kommer fram til en avtale med Nye Veier.

Selv vil vegvesenet bruke rundt 450 000 kubikk på E6-strekningen forbi Sokendal. Dermed får de et deponeringsbehov på 900 000 kubikk.

– Fokuset ligger på at vi får anvendt sten- og fjellmassene til samfunnsnyttige formål, sa han.

Og: Det er viktig at massen ikke må fraktes lange avstander.

Les også: Plan for E6 Støren snart klar

1,35 millioner kubikk jord- og fjellmasser skal tas ut når det bygges ny E6 forbi Soknedal. Foto: Gunn Heidi Nakrem