Politikerne i Melhus vil fremdeles bevilge seg selv landets høyeste godtgjørelser og kan dessuten møte når det passer dem. Er det fordi de er så innmari gode?

I det siste året har det vært store overskrifter og oppmerksomhet knyttet til Inhabilitet, tillitsbrudd og tidligere om misbruk av ordninger i Regjering og Storting. Konsekvensene har vært store for mange kjente politikere. Også trønderske. Men er holdningene bedre blant våre ledende lokale politikere? Kan vi stole på deres etikk i forhold til habilitet og bruk av kommunens ressurser til seg selv?

Politikernes rause betingelser til seg selv i Melhus

I desember 2021 viste en kartlegging av betingelsene for politikere i Melhus og sammenlignbare og til dels større kommuner. Det ga oss følgende:

  • Ingen andre kommuner har i nærheten så høye honorar til formannskapsmedlemmer, gruppeledere og utvalgsledere. Enorme forskjeller faktisk. Pt får formannskapets medlemmer i Melhus over 200.000 for til sammen rundt 20 møter i året. Selv om de ikke skulle møte på mer enn 2/3.

  • Formannskapsmedlemmer kan ha et fravær på 33% før de får avkortning i honoraret. I de fleste kommuner har de honorar på langt under halvparten og ikke betaling når de ikke møter. Møtestart er klokka 10 og oftest ferdig ferdig før 15. Tilsvarende 2000 pr time, men for all del forberedelser inkludert. 10 000 pr møte er ikke småpenger, spesielt når du ikke møter.

  • Ordfører i Melhus verdsettes like høyt som landets stortingsrepresentanter.

  • Ingen andre kommuner på Melhus størrelse har varaordfører i 80 % stilling. (nå foreslås 100%)

Til tross for mange forsøk fikk vi aldri vite hvorfor politikerne i Melhus synes de fortjener mye bedre lønn enn politikere i andre kommuner. Det må gå an å få et saklig svar om HVORFOR det har blitt slik i Melhus. Spesielt fra Høyre, Melhuslista, Senterpartiet og Arbeiderpartiet som alle vært med på å etablere denne usunne praksisen.

En treg, merkelig og uvanlig prosess uten endringsvilje

Det ble etter litt offentlig oppmerksomhet om de høye godtgjørelsene i desember 21 nedsatt et utvalg av gruppeledere vinteren 22. Sommeren 2022 gikk ryktene om at det i utvalget var kommet forslag om endringer, og da tiltrådde ordfører og varaordfører utvalget umiddelbart på eget initiativ. Et litt uvanlig og overraskende grep må en kunne si i et lokaldemokrati.

Og 27. juni 2023 kom endelig saken opp i formannskapet. Ap, Sv og Krf foreslo innsparinger på over en million, men fremdeles langt over godtgjøring i sammenlignbare kommuner. Høyre, Melhuslista og Sp hadde beholdt de fleste goder i sitt forslag, bare kosmetiske endringer, og det fikk de et flertall på 6 mot 5 for. Nå er det opp til kommunestyret. Håper kommunestyrets medlemmer legger seg på et akseptabelt nivå som det gis saklig og logisk argumentasjon for.

Inhabilitet så det synger

Har forsøkt å finne på nettet om kommunepolitikere er fritatt reglene om habilitet i saker som gjelder egne godtgjørelser. Finner ikke det. Det er selve kommunestyret som fastsetter politikernes betingelser. Og Stortingsrepresentanter og andre politikeres godtgjørelser er det også Stortinget som vedtar. Men der slutter likheten.

Den store forskjellen er at det er 3 habile og meget faglig sterke medlemmer som objektivt innstiller for Stortinget. Disse tre utgjør frem til 2025 Stortingets godtgjøringsutvalg: Geir Engebretsen, leder   (jurist med en svært omfattende og relevant CV)),Nils-Henrik Mørch von der Fehr (blant annet professor i samfunnsøkonomi), Bente A. Landsnes (næringslivsleder fra bank og Oslo Børs) Ikke et fnugg av egeninteresse og/eller tilknytning til politiske parti.

I Melhus derimot har de sentrale i forarbeid og innstilling til kommunestyret vært ordfører Jagtøyen, varaordfører Estenstad og gruppeledere fra ulike partier. Og som ikke det er nok, så behandlet formannskapets medlemmer selv dette. Der sitter alle de som har vesentlig bedre betingelser enn politikere i tilsvarende og større kommuner. Og med skyhøye honorar som et fåtall av vanlige lønnsmottakere vil være i nærheten av. 2000 pr time/10 000 pr møte er vel ikke akkurat beskjeden dekning av kostnader.  Mer inhabilt går det faktisk ikke an å bli. Fravær av argumentasjon for forslagene er også besynderlig.

Kulturbygg sier de fleste partier før valget at kommunen ikke har råd til-uten en gang å regne på det, men å ha Norges best betalte politikere er uproblematisk. «Det har kommunen råd til»,sier  ledende politikere nærmest litt irriterte over at noen utenfor politikken blander seg inn i deres lekegrind..

Foreslår at politikerne i Melhus snarest etter modell av Stortinget får satt ned et kompetent utvalg av personer som har høy kompetanse på samfunn, jus og økonomi og ikke minst med habiliteten og samfunnsoppdraget på plass. Folk med allmenn tillit.

Fravær på 25 % i formannskapet - i 2023.  Lite, sier ordføreren

Som tidligere nevnt så kan formannskapsmedlemmer være fraværende i inntil 33 % av møtene uten at det får økonomiske konsekvenser for godtgjøringa på over 200.000 i året. Det er i hele tatt spørsmål om noen holder oversikt over fraværet, utenover at det noteres i møteprotokoll.

Fraværet hittil i år har vært på 25 %. Ordfører opplyste i formannskapsmøtet at fraværet har vært svært lite. Det er forunderlig at ordfører mener 25 % er lite. Dette er jo «jobben» deres, noe de har enormt godt betalt for å møte opp til. Et sykefravær på 25 % kan det ikke ha vært. Så hvor har de vært i stedet? Finnes det et reglement som sier hva som er gyldig fravær fra kommunale møter?

To av de ivrigste forkjemperne i formannskapet for dagens gunstige betingelser, har vært borte fra 5 av 12 møter i 2023.  Dette utgjør et fravær på 42 %. I tillegg har den ene av disse på flere møter hatt permisjoner fra deler av møtene. Så et fravær på 50% av tiden, er vel ganske nært. Må være usedvanlig dyktig når slikt aksepteres.

Når noen har fravær- må varamedlem inn – og disse skal også ha møtehonorar. Det beløper seg til betydelige summer i tillegg for Melhus kommune.

Det er også flere andre som i 1. halvår har hatt et fravær rundt 30 %. Skoleelever mister eksamen ved større fravær enn 10 %. Noe enkelte parti er spesielt opptatt av.

Finnes det kontroll?

Har lagt merke til at kommunen har et eget kontrollutvalg. Hvilken rolle har dette utvalget i å kontrollere politikerne? Hvem kontrollerer at reglementet blir fulgt og hvordan? Hvem kontrollerer utbetaling av reiseregninger og andre godtgjørelser? Og hva med kontroll av habiliteten i saker som angår politikerne selv som denne?

Ordfører og varaordfører skulle til sammen i perioden som har vært, ha arbeidet 3000 timer i året for kommunen. Med hva og hvorfor? I neste periode skal dette økes til 3390 timer. Hvordan kontrolleres tidsbruken? Å levere timelister er noe svært mange andre må gjøre. Åpenhet rundt tidsbruk motvirker dessuten en skepsis på at dette ikke er til nytte eller nødvendig for kommunen og utelukker mistanke om misbruk av kommunale lønnsmidler.

Alt handler om tillit

Guro Angell Gimse skrev nylig i en god kronikk om hvor tøft det kan være å være lokalpolitiker og betydningen av at folk engasjerer seg i lokalpolitikken. Og ære være de som engasjerer seg og bruker tid for at de vil gjøre livet bedre for oss andre. Om det er motivasjonen.

Når det gjelder lokalpolitikere, og i Melhus særdeleshet, så bør ikke ledende politikere skjermes for kraftig pepper når de forsyner seg av felleskassa slik de har gjort og fortsatt har tenkt å gjøre, og uten å gidde å argumentere hvorfor de fortjener det. Det skaper mistillit.

Om Melhus hadde hatt landets beste politikere så hadde de sørget for habilitet, høyt oppmøte, åpenhet og kontroll, tillitsvekkende argumentasjoner, økonomisk ansvarlighet og personlig måtehold. Nå er dessverre bare godtgjørelsene og fraværet i norgestoppen.