I 2010 klarte man å gjennomføre et uvanlig fritak for bomavgift i Trondheim. Beboere på Være og Klett i Trondheim fikk fritak fra å betale bompenger, dersom de må gjennom bommen for å nå skole, barnehage eller lignende. Det var Trondheim kommune som søkte Vegdirektoratet om fritaket. Kommunen bestemte å sende saken videre til Samferdselsdepartementet, som innvilget søknaden.
Åge Jensen i Vegdirektoratet opplyste den gang at dette fritaket var ekstraordinært og et uvanlig vedtak. På spørsmål om dette vedtaket kunne skape presedens for lignende tilfeller i andre deler av landet, bekreftet man at det kan komme press fra andre steder nå som det er åpnet for fritak i disse to områdene. Jeg vet at det har blitt innvilget slike fritak også andre steder i landet.
Ny bom kommer til å dele bygda i to: – Dette er urettferdig. Jeg lurer på hva de tenker
Det som nå skjer på Kvål er mye likt den situasjon Klett og Være var i. Fritaket var begrunnet med at beboerne i disse områdene må passere en bomstasjon for å nå skole, barnehager og andre servicefunksjoner.
Den nye bommen kommer til å dele bygda i to og det blir ikke bedre hvis toget skal slutte å stoppe på Kvål.
Jeg vil oppfordre Melhus kommune om å søke Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet om tilsvarende fritak som det som Være og Klett fikk. Bommen deler bygda i to og folk må ut med bomavgift for å gjøre helt nødvendige oppgaver som i dag ligger i Melhus sentrum.