Skrevet av Sturla Mosand, grunneier, Framgardsvegen 8

Ifølge avisa ser det ut for at de fleste på møtet var positiv til nytt kryss, men her kommer i alle fall et innspill fra noen som er mot dette krysset. Ikke nødvendigvis motstander av kryss - men av ringvirkningene som dette krysset vil medføre som beskrevet i planprogrammet for Ler sentrum.

Umulig å drive gård

En ny fylkesvei vil uansett effektivt dele det eneste jordstykket jeg har av en viss størrelse i to, fylle nordsida av nyvegen med boligfelt, og dermed er definitivt Framgarden ute or soga som egen driftsenhet i landbruket.

Nå er det sikkert mange som mener at dette er to forskjellige saker, og at man ikke skal blande saken om kryss på ny E6, med ny fylkesveg og planprogram for Ler sentrum. Men når jeg leser intervjuet med ordføreren i Gaula den 30 august, så tolker jeg det som at dette har blitt to sider av samme sak. «Dersom vi mister krysset på Ler vil all lokaltrafikken inkludert trafikken fra Kaldvelldalen komme til å gå gjennom Kvål sentrum». Dette er argument jeg tidligere har hørt for å legge om fylkesveien.

Myke trafikanter

Planprogrammet sier at det trengs ny fylkesvei for etablering av gang/sykkelvei.

Personlig hadde jeg satt stor pris på fartshump/fotgjengerovergang i krysset Framgardsvegen/Lykkjvegen, der mine egne barn daglig setter livet på spill.

For øvrig synes jeg det er skumlere og være myk trafikant lenger inn i Kaldvelldalen enn der den nye fylkesvegen er tenkt og kobles på nåværende fylkesveg, men jeg avgir gladelig grunn langs nåværende trasé for en gang- og sykkelbane, istedenfor å få en helt ny veg som medfører betydelig større tap av dyrkamark.

Halve sannheten

Nye Veier sine beregninger for tap av dyrkamark i forbindelse med tverrforbindelsen på Ler er altså bare halve sannheten. Ta med to gårdsbruk til på østsida av nåværende E6, så blir det riktigere!