Sagauka i Melhus er i år 29. mai-3. juni, og kulturkonsulent og leder for Sagauka, Line A. Solbakken, forteller at årets tema er tro og ære.

Sterk påvirkning

– Menneskets tro har sterk påvirkning på hvordan et samfunn blir formet. Enten vi tror på Gud, Allah, altet eller ingenting, slik kong Harald formulerte det i sin kjente sommerfest-tale. Hvordan taklet menneskene i sagatiden overgangen fra flere guder til én gud? Og hvordan takler vi i dagens multikulturelle samfunn å igjen skulle forholde oss til flere guder, spør Solbakken.

PROSJEKTLEDER: Kulturkonsulent Line A. Solbakken.

Overgangen i sagatida er ofte omtalt som et viktig historisk skille. Fra å tro på Odin, Tor og andre guder skulle folk forholde seg til en annen gud og Jesus. Ett eksempel på overgangen er slaget på Stiklestad som endte med at Olav falt. Etterpå ble han helgekåret, og melhusbyggen Einar Tambarskjelve spilte en rolle i det å ta vare på Olavs legeme etter slaget. Kjente trønderhøvdinger ble konfrontert med valget om å følge ønsket om å dra til Mære på blot og bli henrettet eller la seg kristne.

Om å hevne en jarl

Tro er altså det ene temaet, mens ære er det andre.

– Spørsmål om ære har også vært en del av menneskets drivkraft. Håkon jarls sønn Eirik hevnet sin fars død ved å brenne ned Olav Tryggvasons barndomsby i Russland, men også i dagens verden forekommer hevnhandlinger utført på bakgrunn av ære. Hvorfor er ære så viktig for mennesket, spør Solbakken.

Håkon jarl ble som kjent drept i Melhus av trellen Kark da Olav Tryggvason og hans menn kom til gården Rimol.

Etter drapet dro da sønnen til Håkon jarl til Staraja Ladoga i Russland der han like så godt brente ned byen. Dette skal ha skjedd på 900-tallet.

Nå til dags finner en ikke så voldsomme eksempler på hevn, men det er eksempler på at ønsket om å hevne æresfall har ført til drap. Melhus kommune har i mai tur til Russland der byen Staraja Ladoga som Snorre omtalte som Aldeigjuborg, er ett av stedene som besøkes. Trøndertun-rektor Ronald Nygård er guide under besøket til byen der Olav Tryggvason ble fostret opp.

Tradisjonen tro blir det i Sagauka stor forestilling der skoleelever bidrar, og drapet på Rimol pleier å stå sentralt i denne forestillinga. Olav Tryggvason mente det gikk på æren løs at trellen drepte sin herre.